❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, May 27, 2014

How to be kuwuss.

Ya ampunnnn... penyakit lama datang kembali. Errrrr. Hampir sebulan lebih aku berpuasa dari apa apa jenis kek, dan malam nie, tengok kek apolo yang sebungkuih tiga kupang tu pun dah boleh meronta ronta napsu amarah nie ingikannya. Errrrr apa sudah jadiiii.

Aku akui semenjak bermusafir ke kuantan nie, semenjak bergelar pekerja yang punya duit sendiri, memang bab makanan aku jarang berkira. Nak pulak kat sini makanan memang tersangat lah heaven heaven belaka. Plus ada duit pulak tu, pantang nampak makanan apa ja dalam tivi tu, mesti tegedik gedik nak. Lepas tu febret pulak adalah segala jenis makanan yang berlemak lemak belaka, seperti kek, kek, kek, kek dan kek lagi. Breakfast saja dah layan nasik minyak kambing sepinggan, tak masuk lagi menu tengahhari yang mana kalau sekali makan tu, 3 pinggan per person wajib dah keliling meja. Kahkah. Hadoi. Balik makan singgah kedai kek, buat minum petang lah konon. Sampai office tak dan nak tunggu petang dah bersih disapu licin. Haishhh. Bagaimanakah itu????

Berikutan faktor faktor yang dikemukakan itu, maka, berat pun mula mencanang canang naik. Lemak dengan bangga mula menunjuk belang dibahagia bahagian yang agak sesitippp. Tumbuh bagai cendawan mekar selepas hujan. Fuhhh, lalu isi isi lebih dapat di lihat di setiap penjuru badan dengan sekali imbas saja.

Waktu ini, hati kena kental sebab berjalan lah kemana mana saja, mesti akan di sapa 'Eh, apasal ko nampak gemok sekarangg?'... 'Miss, tadi waktu miss jalan kat depan lab tu, saye perasan miss dah gemok laa'... Errrrrr T_T memang kena berhati kental kannn..

Sepanjang hampir dua tahun keberadaan aku di sini,  dapat di simpulkan yang berat sudah 6 kilo naik sejak mula bertapak. Hmmm. Sangat positif sekali. Hmmm. Bagus tumbesaran kamu. Hmmm. Hai, nak kawen kan??? Hmmm. Hai tak reti reti diet??????

Maka sebulan yang lalu di susun jadual diet aku. Hati memang bertekad gila gila. Tambah pulak ada rakan sepejabat yang bercita cita yang sama. Terus jadi teruja nak diet. Everyday masak apa, makan apa mesti nak masuk insta. Siap ada hastag kauuuu. Boleg la try type #dietmummyjaVSmuna. Akan kelihatan menu menu sebagai bukti kami sedang berdiet. Hohoho. Aku konon mengamalkan diet kalori, dan sahabat aku seorang lagi diet athins. So memang kedua dua orang berlumba lumba diet sapa yang menjadi. Hoho.

Lepas seminggu, member aku turun 5kilo. Fuhhhh. Jeles gila kot. Aku pulak 2 kilo je. Tapi aku still tak percaya sebab diet kalori aku tu serius memang macam main main je. Hahaha. Yang tak boleh belahnye, nak makan apa je mesti nak kena gugel untuk tahu kandungan kalorinya. Sebab tak nak lebih dari 1200 perday. Tenat jugak rasanya. Sampai tidur, duduk, semua aktivi bodo bodo pun aku study jugak berapa kalori yang akan terbakar kalau kita amalkannya. Haha.

Seleps seminggu berlalu, entah macam mana aku boleh tersangkut satu jenis ubat kurus kat insta nie. Terus laju mengoder. Aku makan ubat tu selama dua minggu. Memang berkesan gila gila. Tak payah nak kontrol makanan sebab effect ubat tu buat aku jadi tak lalu nak makan apaapa pun. Serius. Tak ada nafsu lansung. Tu pun paksa jugan diri makan. Dua minggu, berat aku berjaya turun sebanyam 4 kilo. Mau tak gila. Hoho. Tapi ubat tu dirahsiakan namanya sebab tak ada kelulusan kementerian kesihatan. So aku tak nak lah orang lain cuba. Aku pun takut nak ambik untuk next botol. Risau jugak. Memanglah sangat sangat mengujakan penurunan berat badan. Tapi, hmmm, tak payah la. Huhu.

Sekarang nie aku agak berpuas hati sikit la dengan berat sekarang. Dah kembali ke angka aku mula mula menjejak ke bumi kuantan nie. Hihi. Tapi still nak turunkan lagi 2,3 kilo, nak menikmati berat di kala bergelar pelajar dulu. Ouchhh. Jeles kot bila tengok gambar lama lama. Kecikk je rasa. Huhu. Maybe untuk next pengurangan nie, aku tak nak lah bergantung pada ubat ubat yang tah apa apa lagi. Nak workout lebih. Makan kena jaga. InsyaAllah boleh. Kannn. ^_^

No comments: