❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, May 24, 2014

Hak kita?


"Duit yang kita simpan, bukan hak kita. yang hak kita, adalah apa yang kita dermakan."

Terngiang kata-kata ustaz. Ya, sedekah. antara yang berat kita nak buat. Sebab apa? Sebab kita cintakan harta kita. Walhal harta yang kita ada di dunia ni, bukan hak kita 

macam mana pula bukan hak kita? baiklah. kita kumpul duit. kemudian kita beli kereta, motor, makanan, telefon, rumah, pakaian, dan sebagainya. semakin lama semakin berkurang. yang kaya siapa? tauke barang yang kita bayar duit untuk beli barang tu semua lah 

dan barang yang kita beli pun, bukan selamanya bertahan. kadang rosak. kadang hilang. kadang tarikh luput. sikit demi sikit harta kita berkurang.

cuma ada satu je harta yang akan bertambah. sedekah. iya, sedekah. berapa banyak yang kita sedekah, banyak itu la harta kita di akhirat kelak. dan harta di akhirat adalah lebih kekal berbanding harta di dunia 

bukan nak suruh derma semua. tak. dalam al-Quran pun Allah sebut “sedekahkanlah separuh daripada hartamu di jalan Allah.” sebab Allah tahu, manusia ni tak mampu bagi semua hartanya, sebab separuh dari harta tu untuk diri sendiri, keluarga dan saudara seIslam.

rajinkanlah bersedekah. kalau selama ni tiap jumaat, apa kata kali ni buat 3 kali seminggu. sambil-sambil jemaah di masjid, nak balik tu, hulur la seringgit dua dalam tabung. kalau buat hari-hari lagi best.

kemudian kalau ada rezeki lebih, carilah mana-mana pertubuhan yang memerlukan sumbangan. ada orang, di laman sosial punyalah kecoh kempen pasal saudara seagama yang sedang berperang dan ditindas. tapi bila nampak risalah pasal derma, buat tak tahu je. jujur pada diri, berapa ramai yang simpan no akaun derma ke palestin, syiria, mesir tu semua? 

janganlah kata tak cukup duit. kita ni mampu makan mewah. seminggu sekali singgah mcD KFC Pizza Hut Kenny Rogers makan mewah-mewah. tak pun balik kerja atau malam-malam lepak kedai mamak makan sampai rm10 atau lebih. takkan tak mampu derma rm10 untuk saudara seIslam kita yang tengah susah kebuluran dan kekurangan bantuan tu?

inshaAllah harta yang kita derma tak habis. malah Allah akan gantikan dengan lebih baik dan berganda. tak di dunia, di akhirat.

selamat bersedekah!







PdanS : Dipetik dari SINI

PdanSlagi : Yes, rasa itu datang lagi. Aku suka. Alhamdulillah. Biar begini. Janji aku selalu ingat pada Dia. Nak istiqomah itu susah. Terlalu payah. Dengan hidup aku sekarang. Keindahan, kebahgiaan, kesenangan, yang lama aku impikan, Allah sudah datangkan. Tapi selalu buat aku leka. Betul, hati tak akan tenang dengan keseronokkan dunia. Kalau tenang pun tak akan kekal lama, kemudian kucar kacir kembali. Dan hanya dengan mengingati Allah  saja, yang akan buat hati kita tenang, kekal sampai bila bila. Tapi, bila mengingatiNya, hati akan lemah. Terlalu banyak dosa. Ya Allah.... Astaqfirullah halazim. 

No comments: