❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, April 7, 2013

Teman AKA Sahabat.




Assalamualaikum. Hai kalian yang aku sayang. Semoga dalam limpah Rahmat dan Hidayah Allah selalu. Sedang berbuat apakah di kala kala begini? Melihat ABPH? Hurmm. Semoga salah tekaan aku. Tak payah tengok lah. Buang masa saja. Pergi tidur lagi bagus bukan.

Entah lah, sejak setahun dua nie memang sudah lama tidak mengikuti majlis majlis anugerah artis artis nie. Tidak gemar. Aku lebih rela tidur dari bersengkang mata untuk anugerah yang langsung tak bagi apa apa faedah untuk aku. Nothing. Lebih baik aku bergolek golek di atas katil lalu gugur tanpa sempat meninggalkan pesan. Its better.

Oklah. Bukan itu yang hati ini mahu corettan. Cuma hanya topik yang agak suam suam kuku saja yang ada untuk di introkan. Memandangkan sewaktu entry ini sedang di gubal, kaca tivi rancak menyiarkan ABPH. Melihat kepada status manusia di Facebook pun aku sudah boleh mengjudge bagaimana keseluruhannya. Tapi yang peliknya insan bernama manusia, kutuk yang itu ini, setiap lima menet satu ulasan yang tidak enak tentang anugerah itu di status Facebooknya, tapi masih lagi menunggu hingga ke penghujung siaran. Apa kejadahnya? Hurm. Dan kisah ini juga mari abaikan. Sesungguhnya manusia yang pelik pelik memang banyak berkeliaran di luar sana. Usah di perkatakan sangat. Nanti berjangkit penyakit peliks itu.

Hari ini, secara tidak sengaja pada pandangan akal aku, dan sebenarnya memang disengajakan mengikut dalam perancangan Allah, aku telah terbedetim bersama rakan lama. Rakan sebelah rumah, merangkap rakan sekelas, rakan sekolah dan bila sudah lama-lama tidak terasa seperti rakan jiran tentangga lagi, tapi perasaan lebih itu. Mungkin jika ada yang bertanya "Siapa nie?" She my kakak/adik. Ya, sudah seperti darah daging aku sendiri. Serius!!

Keluar hari ini banyak cerita dari Dia. Ofkoslah mereka lebih banyak bercerita sebab aku bukan jenis yang suka bercerita hal hal hidup aku. Kisah perjalan hidup, aku lebih suka detailkan dengan dikongsi di sini saja. Di luar aku adalah Si Pendengar yang setia, yang lebih suka mendengar dan memberi respon yang luar biasa pada Si Pencerita agar mereka akan terasa "Woww!! Bestla cerita kat engkau".

Banyak yang di borakkan dengan dia tadi. Hal jodoh, hal dipertemukan dengan banyak lelaki yang hanya melebihkan nafsu dalam satu satu hubungan, hal manusia yang sering dengki mendengki, hal kegemaran yang sama. Tapi kisah yang paling aku teruja untuk kongsikan hal manusia yang sanggup menggunakan syaitan untuk membalas kepada apa yang tidak dapat mereka kecapi. Dan rakan aku ini mangsa kepada situasi itu. Ya Allah, tak ada apa yang mampu aku cakap. Itu ujian Allah untuknya. Mungkin mahu dia lebih dekat lagi dengan penciptaNYA. Untuk manusia yang sanggup menggunakan syaitan sebagai pertolongan pada hajat kotor mereka itu, paling layak aku katakan, engkau lebih hina, lebih keji dari syaitan. Semoga diberi Hidayah pada engkau untuk kembali pada jalan Allah. (Teman, nanti sebelum tidur, amalkan 3 Qul dan Ayat Kursi sebelum tidur. Untuk hindarkan dari terkena sihir)

Bila berbicara tentang "Teman", satu saja yang boleh aku simpulkan. Sepanjang 27 tahun yang aku lalui, Allah telah pertemukan aku dengan semua insan yang sangat sangat menyenangkan hati aku. Di waktu sekolah, universiti, hostel, housmate, roomate, rakan sekerja, rakan berLI, even rakan yang biar kenal hanya sehari cuma, atau hanya kenalan dalam bas saja, semua mereka yang aku jumpa sangat menyenangkan hati aku. Alhamdulillah untuk rezeki itu.

Kadang-kadang, aku nie bukan sahabat yang baik. Yes i know dan tak perlulah di kabarkan apa yang buruk. Biar aku simpan seorang sebab sedang berusaha ke arah memperelokkannya. Tapi aku nak cakap satu perkara, "Doa seorang kawan yang dalam diam sangat mudah dimakbulkan". Serius! Aku pernah cuba beberapa kali. Mula-mula bukan doa, hanya detik hati aku saja, mahu melihat dia menjadi seorang yang lebih better. Dan kemudian, aku rasa aku harus sampaikan hajat aku pada yang menciptakan dia sebab aku langsung tak punya kuasa untuk merubah dia. Maka beberapa ketika, aku lihat kesannya luar biasa. Allah perelokkan dia lebih dari yang aku sangka. Syukur dan tersenyum aku dari jauh. Biarlah dia tidak mengetahui. Sebab perubahan yang terjadi itu bukan kerna aku. Allah yang meletakkan hidayah pada hatinya. Syukur sangat. Kian comel dalam hijab yang di kenakan pada wajahnya. Semoga kekal sampai mati, bersama imej dan akhlak yang baik itu.

Dalam berkawan nie, satu saja aku mahu pesan. Jangan dengki. Berdoalah semoga rakan kita menjadi lebih baik dari kita, agar bila kita salah, tersasar, punya masalah, dia ada, dia akan bantu. Bukan kita yang lebih, tapi dia yang sentiasa mendahului.

Berdoalah bukan kita saja yang di beri hidayah oleh Allah, doa agar teman sekeliling di peri petunjuk dari Allah juga. Bila Allah beri hidayah pada kita sahaja, tidakkah kita terasa sukar, mahu berjuang ke jalan Allah, tapi terpaksa bergerak bersendirian. Kalau ada ramai teman yang Allah berikan hidayah juga, mesti usaha kita untuk dekatkan diri dengan Allah jauh lagi mudah. Ada rakan-rakan yang boleh bergerak seiring membawa misi yang sama. Ada mereka yang sentiasa menyokong kita bila diri terasa tidak mampu melakukan semua yang di perintahkan Allah. Ada temah hidup akan lebih mudah.

Dan satu lagi janji Allah yang aku cukup suka, bila kita berdoa untuk seseorang, apa yang kita doakan itu akan di aminkan oleh malaikat kepada kita juga. Banyangkan malaikat yang pohon untuk kita? InsyaAllah akan sampai. Percayalah. Maka, dalam berkawan : Jadi insan yang senice yang mungkin kepada mereka. Buang perasaan dengki. Dan selalu berdoa yang baik baik untuk mereka. Tata. Assalamualaikum. ^_^





Sometimes, we don't need an advice. What we need is just someone who will listen....

.... and ALLAH is The Best Listener.
















PdanS : Dear perut ku sayang. Please be nice to me. Please bekerja dengan baik. Please menjalankan tanggungjawab yang di amanahkan dengan sempurna. Please terima apa yang aku beri, jangan asyik nak menolak saja. Please jangan terasa sangat bila tangan ini cuba untuk mengusapkan tubuh bulat mu. Please, please la. Aku tak tahan. Dan aku tak nak paham kenapa engkau kena buat perangai yang tak cool begini. Tak nak. Nak jadi baik saja. Boleh?

No comments: