❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, April 11, 2013

Selangkah lagi?

Assalamualaikum.

Hari ini Jumaat. Bila tiba jumaat yang mana esok adalah hari cuti, mesti mood cuti akan terlebih laju lagi sampai. Hadoi. Rosak. Rosak hari hari cemerlang aku. Eh. Cemerlang kah di setiap hari? Errrr. Ini entry yang jujur. Sila jangan masukkan maklumat maklumat auta itu. Bimbang ada yang terbaca, lalu terpedaya, maka terus angau mahu di buat menantu pilihan. Ewah. Kahkah. Tidak menahan. Menantu pililhan ye nyah? Tidak rela mak. Auuww.

Mood hari ini cemerlang, tapi kualiti kerja sangat lah merosot di tahap yang "Eh, setakat masuk office nak reply komen kat pesbook, baik engkau ambik MC je. Tak pun berenti terus, tak membazir duit nak bayar lektrik". Hari yang langsung tak ada output yang dapat di banggakan oleh majikan. Yes! Jom berhenti!!

Eh, eh. Terlajak berbicara tentang Berhenti. Hurmmmm. Tidak, belum bercita-cita lagi untuk ke arah itu. Jauh sekali nak memilih jalan yang itu. Banyak tanggungjawab di sekeliling. Duit kereta. Bil talifon. Duit beli kian tudung, kain baju lagi. Mana bisa tidak bekerja bukan.

Tapi sekarang sedang berangan angan mahu kedepan. Setapak maju kehadapan. Selangkah saja lagi yang tinggal, sayang pulak rasanya kalau tidak di habiskan. Haa? Apa? Hurmmm. Hal belajar saya lah kalian. Terasa mahu sambung lagi. Dah lama berhajat dalam hati. Cuma tak ada apa-apa action saja lagi. Sebab memikirkan hal duit. Mana nak dapat kalau sambung belajar lagi, nak bayar semua semua itu ini. Jadi di tangguhkan dulu niat itu. Tak nak mengharap wang mak ayah lagi. Usia sudah banyak. Sampai bila mahu bergantung harap pada mereka. Cukuplah 26 tahun hidup dengan hasil titik peluh mereka, hari ini, di waktu yang diri sudah punya kerjaya, tak mahu menyusahkan mereka lagi.

Pekerjaan hari ini sedari pagi tadi, mensurvey hal hal untuk menyambung. Yang nampak sekarang adalah UPSI. Mahu di bahagian pendidikan. Jiwa aku jiwa mengajar, jiwa mendidik. Susah kalau nak di paksa untuk ke Engineering lagi. Entah lah kenapa. 

Sudah di study beberapa perkara. Hurm. Seperti Ok saja. Dan lagi ok bila membaca apa yang di sediakan kerajaan melalui MyBrain15. Wow! Yuran di tanggung dan dapat pulak kos sara diri RM2300/month. Hurmm. Sesuatu yang tak patut aku lengahkan. Usia semakin hari semakin bertambah. Seperti molek saja kalau aku terus menyambung lagi kan. Tapi tapi tapi.. Banyak pulak perkataan "tapi" itu yang muncul. 

Ok. Yang perlu di lakukan, adalah menulis pro dan contranya. Bertanya pendapat mereka yang betul betul berpengalaman. Banyak benda yang kena lihat. Bukan hal duit saja. Hal belajar pun. Tajuk. Proposal. Sambung kali ini bukan belajar yang main main seperti dulu. Memang kena ada keseriusan lebih. Semangat kena kuat. Jiwa harus kental. Ujian akan lebih banyak di hadapan. Tapi, kesukaran ini untuk 3,4 tahun saja, kemudian mendapat manis yang jangka masanya adalah lebih lama dan panjang. Kan berbaloi namanya. Tak begitu?

Susah payah belajar letak tepi. Nabi dah cakap tentang janji Allah. Hal rezeki juga boleh buang segala kebimbangan kerisauan itu. InsyaAllah ada. Jadi apa lagi yang harus di kuatiri? 





Daripada Abu Darda' r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Sesiapa menempuh suatu jalan untuk mencari sesuatu ilmu pengetahuan di situ, maka Allah akan memudahkan untuknya suatu jalan untuk menuju syurga."

"Dan sesungguhnya para malaikat meletakkan sayap-sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu itu, karena redha sekali dengan apa yang dilakukan oleh orang itu."

"Sesungguhnya orang berilmu dimohonkan pengampunan untuknya oleh semua penghuni di langit dan penghuni-penghuni di bumi, sampai ikan-ikan yu yang ada di dalam air."

"Keutamaan orang berilmu ke atas orang yang beribadat adalah seperti keutamaan bulan atas bintang-bintang yang lain."

"Sesungguhnya para alim ulama adalah pewarisnya para Nabi, sesungguhnya para Nabi tidak mewariskan dinar ataupun dirham, hanyasanya mereka itu mewariskan ilmu. Maka barangsiapa dapat mengambil ilmu itu, maka ia telah mengambil dengan bagian yang banyak sekali."

(Riwayat Abu Dawud dan Termidzi) 







PdanS : Ok. Boleh pergi BSN beli no pin. Eh eh, sebelum tu sila buat proposal dulu. Sebelum buat proposal kena cari bahan, kena membaca, kena menkaji. Alahai. Lomah den. Kalau tidak bekerja tak mengapa. Boleh saja mengadap hal hal ini saja. Errrrr. Semoga Allah permudahkan. Amin..

1 comment:

Zarina Dan said...

Good luck moon..moga berjaya!!!semangatnya belajar...