❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, April 22, 2013

Hati aku di sentuh.







Aku mula membaca tulisan Prof Kamil dari buku yang berjudul Travelog Haji pada Mei tahun lalu. Pada tika itu hati sangat sangat berkobar mahu di Jemput Ilahi untuk menjadi tetamunya. Lalu Allah pertemukan aku dengan buku itu. Sangat memberi inspirasi pada aku, apa yang perlu aku buat untuk  mendapat hadiah dari Allah, hadiah yang aku sangat sangat dambakan itu. Kisah kisah dalam buku itu menjadikan semangan aku lebih berkobar untuk sampai ke Sana. Pengajaran dari cerita itu aku cuba aplikasi dalam hidup aku yang banyak cacat celanya. Tiap butir kata-kata dalam buku itu mampu menyentuh hati aku. Menjadikan hati ini lebih lembut untuk merasa. Merasa yang sampai teresak esak, mengenangkan hubungan aku yang jahil ini dengan Allah. 

Cerita yang di hidangkan lebih kepada trevelog. Iaitu kisah hidup beliau, yang mana tiap apa yang terjadi, manis pahit, dugaan, ujian, kejayaan, semuanya dikaitkan dengan penciptanya iaitu Allah SWT. Sangat bagus untuk aku yang kadang-kadang hidup terasa tidak berguna, kadang-kadang seperti down saja, dan kadang-kadang mengeluh dengan kehidupan yang Allah tentukan. Ya Allah, teruk sungguhkan. Tapi, syukur Alhamdulillah, melalui buku ini, Allah ketemukan aku cara penyelesaian, ubat dan jawapan kepada apa yang hati aku selalu gusar dan keluhkan itu




Tulisan beliau lebih kepada motivasi. Sebelum ini aku hanya membaca beberapa artikel pendek beliau dari Majalah Solusi. Tapi 3 minggu yang lalu, Allah gerakkan hati untuk membaca buku yang beliau karang pula. Bila membaca tulisannya, Ya Allah, apa yang aku cari, apa yang hati aku seringkali tertanya tanya, sudah jumpa, sudah ada jawapannya. Tulisannya seperti meyakinkan apa yang aku rasa. Kata-katanya yang sangat sampai ke jiwa, buat aku berfikir, buat diri  memuhasabahkan kembali apa yang telah terjadi. Bila hati sudah tergoda dengan ayat dan kata kata yang di susun indah, maka aku rasakan seperti perlu membaca semua semua buku karangan beliau. Mesti!!




Penulis ini diperkenalkan oleh sepupu dan sahabat aku. Melalui mereka aku bekenalan dengan penulis ini secara maya. Kisah-kisah yang di hidangkan pelbagai, banyak berkisarkan hal wanita, hal jodoh, hal menjadi lebih baik. Banyak memberi keyakinan pada aku untuk hal hal masa depan, masa yang mana imam aku sudah tiba. Kisah dan perjalanan hidup beliau juga sangat cantik pada pandangan mata aku. Tersusun indah seiriing dengan akhlaknya yang begitu terpesona pada sesiapa yang mengenalinya. Dari tulisannya saja, aku boleh menilai dia adalah yang bagaimana. Aku tidak sesolehah dia, tapi harapan aku, jodoh yang aku terima, semoga secantik kisah "Cinta High Class" nya. 





Semua penulis di atas ini aku sudah linkkan blog mereka untuk kamu kamu baca. Pelis, tolong klik pada nama mereka. Jom lah jadi insan yang gemar membaca. Paksa dan paksa! Fizikal, kita hidangkan dengan makan yang sedap, pakaian yang cantik. Tapi rohani kita? Kasihan dia. Mesti sedang berlapar dahaga untuk menjamah ilmu-ilmu yang berguna. Jom kenyangkan rohani kita! Buku-buku mereka mungkin boleh google sendiri. Banyak. Cuba la baca, mesti hati akan tergoda. ^_^










PdanS :  Syukur atas kegemaran yang Allah gerakkan ini. Dulu aku bukanlah seorang yang boleh di label ulat buku. Membaca sesuatu yang paling membosankan dalam hidup aku. Sangat susah menjadikan diri untuk gemar membaca. Mungkin ia perkara yang paling dibenci aku. Kalau cuba di paksa sekali pun akan bertahan 3 menet saja dan selepas itu akan larut ke dalam mimpi mimpi indah yang lebih bahagia... Tapi itu kisah dulu. Kisah yang sudah banyak bezanya. 

No comments: