❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, March 5, 2013

Nota diri


Just want to remind my self and you. "Tuhan tak akan bebankan sesuatu yang tak dapat kita tanggung. Sesusah mana kita rasa, sepayah mana hati kita merungut, percaya at the end, semuanya akan selesai". Ok ingat yang itu. Bismilllah. Mari mulakan kerja yang menimbun. Hadoi. Duhai diri, anggaplah nie salah satu permohonan engkau yang tuhan  telah makbul. Yes, mana bisa rezeki itu datangnya dengan bergolek. Harus ada kerja keras, lalu ada hasil yang buat engkau tersenyum, bersyukur untuk janji Tuhan yang sudah sampai. 

Kamu, pernah rasa tak, macam, kadang kadang rasa nak kerja yang biasa biasa saja. Biar upah tak seberapa. Biar tak nampak gah. Tak nampak hebat. Biar tak sama dengan qualification. Tapi kerja yang itu, kita banyak masa. Boleh spend untuk keluarga, buat apa yang hati suka, ada masa untuk beribadah.Tak payah kerah otak dan tenaga sangat  Hurmm. Tapi nak buat kerja apa? Ke bendang? Tanam sayur? Menoreh? Jual Kuih? Hurm. Tah la.  Tapi serius,  serius dan sangat serius. Sekarang nie sangat bercita-cita nak jadi suri rumah sepenuh masa. Entah lah kenapa. Bukan tidak di gemari kerja yang sekarang. Suka. Bahgia. Sebab itu cita-cita saya sejak dulu. Mengajar. Menjadi pendidik. Saya suka. Tapi, terasa yang buat kerja di rumah lebih lebih membahagiakan lagi bukan. Masak, kemas rumah, jaga anak, tengok anak membesar, ajar dan didik anak sebagaimana yang kita inginkan. Kan bahagia kalau semua masa di spendkan untuk itu saja. Tak ada caca merba lain yang harus muncul dalam hidup. Alahai.  Kenapa harus berangan sampai ke tahap yang itu. Hadoi. Ayah kepada anak anak pun masih belum sampai lagi. Asyik ondaway saja. Banyak sungguh tempat dia transit kan. Nak kena nieh. Haha.

Kamu, lepas balik dari sana selalu berangan, nak sangat kerja cleaner kat Masjid Nabawi. Biar gaji tak seberapa. Nak duduk Madinah. Nak hidup dan mati kat sana. Sana ada Nabi, dekat dengan Mekah. Hujung minggu boleh pergi buat umrah. Alahaii, bestnyaaa, untungnya mereka yang dapat berbakti untuk Rumah Allah, untuk Masjid Nabi, untuk makam Nabi kan. Tanah barakah, untung untung bila berada di samping Nabi, boleh dapat syafaatnya kan. Hurmmm...

Haipp, jangan fikir kita yang sedang bernyawa nie, yang hidup bukan dalam lingkungan Tanah Haram ni, hidup kita tidak untung seperti mereka. Untung juga, kerja kita mengajar, bukankah ilmu yang bermanfaat yang kita sampaikan tidak akan hilang pahalanya selagi yang mempelajari itu menggunakan, menyebarkan. Sampai kita mati pun masih berjalan pahala ilmu yang kita ajarkan itu. Untung bukan? Kemudian kerja kita engineer. Eh, untung jugak, kita menyediakan bangunan yang selamat untuk orang. Tempat itu mereka guna untuk manfaat mereka. Belajar, berniaga, bekerja. Sampai kita mati pun, dan bangunan yang kita bina itu masih di gunakan ke jalan yang baik, InsyaAllah, pahala untuk kerja kita itu masih lagi berjalan.

Tidak kisah lah apa pekerjaan kita, semua kerja menguntungkan. Janji di buat, di mulakan, di niatkan kerana Allah. Setiap detik, setiap saat, kerja kita pasti akan di beri pahala bukan. Ok. Jangan pandai memesan saja. Sila take note Munawwarah. Dan yang pastinya SILA AMALKAN seperti mana yang di pesan. Hihi. Tata kamu. Assalamualaikum.. ^_^







PdanS : Ya Allah, tak paham kenapa kena mengantuk sangat sangat sekarang nie. hurmmmmmm..

No comments: