❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, January 26, 2013

Nikmat


Pulang ke kampung kali ini dengan bercuaca kering yang baru hendak kontang. Padi sudah mula di tuai. Jadi haiwan haiwan di bendang akan sibuk mencari sumber air buat menampung nyawanyawa ikan mereka. Kalau ke tali air, boleh nampak dengan meremang bulu roma betapa banyaknya  spesis ikan sedang terlompat terkinja kerana tidak selesa dalam ruang kawasan yang padat lagi sendat bersama dengan rakan-rakan mereka yang ramai. Semuanya berlumba-lumba mencari keselesaan yang tidak ujud. Tapi sangat menduka citakan bila mata-mata hitam sudah teruja memerhati mereka dari jauh bersama dengan serkap di tangan. Itu bererti ajal mereka sudah dekat, dan  rezeki si pemilik mata hitam itu mencurah sampai.

Sudah tentu waktu waktu sebegini yang sangat di tunggu aku. Kalau diwaktu dulu, dikala umur masih berjajah jajah, pantang saja nampak mesin padi di bendang, terus mencari kawan kawan, ada agenda besar yang perlu di langsai. Berlari mengikut bontot si mesin padi, dengan tangan erat memegang serkap, mata tajam mencari kelibat si ikan bendang, kadang-kadang sampai tak tertangkap dek tangan, tak terligan dek kaki, sebab terlalu banyak sangat ikan yang menggoda diri. Alahaiii, sangat rindu sama zaman zaman comel itu. Dengan manusia yang berduyun duyun, kadang-kadang macam berpesta saja di tengah bendang itu. Semua dengan satu misi, ikan haruan!! ikan keli!! ikan sepat!! mesti dalam gengaman!!






Ikan haruan goreng bersama nasik putih bersulamkan kicap. Aduh, ini pun sangat cukup nikmat. Mampu menambah sampai tiga kali. Tapi tolong lah beragak agak sikit. Ikan yang di goreng itu nak di masak sambal yer Munawwarah. Tolong jangan sapu sampai licin. Kahkah. Sebab tu aku tak suka kerja goreng menggoreng. Satlagi, goreng lima ekor, yang teridang di meja tinggal 3 ekor saja. Kelibat yang dua lagi hilang tanpa pesan. Kahkahkah.






Anak puyu goreng. Pepak bunyi krup krup krup. Alahai, spesis anak kampung saja yang tahu menghargai nikmat makanan ini. Warga bandar sila pergi main jejauh. Tak payah nak jakun, tak payah nak euw euww.



Alahai. Nie sebab kena love deep deep rumah manis rumah. Kalau lah kuantan tu sebelah Yan. Kan comel. Tapi tak mengapalah. Kuantan pun syoq apa. Teptaip pagi, boleh breakfast nasik minyak kambing. Minggu lepas 3 hari berturut turut itu la menu makan pagi aku. Minggu lagi lepas lepas pun membuat perangai yang sama. Hadoi. Memang rosak jadual diet aku. Kesihatan pun bakal lingkup jugak dek kerana pengambilan kambing yang keterlaluan. Hadoi. Okeh. Sudah berjanji sama diri. Bulan 3 adalah bulan diet. Sekarang, apa yang perut mahu, kita layankan saja. Boleh macam tu? Kehkeh. 















PdanS: Bukak blog kisah makan. Bukak facebook bersepah gambar makanan. Nampak sangat tak suka makan kan. kahkahkah. Hai 60kg, salam perkenalan. Errrrrr...

No comments: