❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, January 12, 2013

Makan dan Hamil?

Assalamualaikum. Hai kalian. Hai belog.

Malam ini duduknya bersendiri. Housemate pulang ke kampung halamannya di Kemanan sana. Sepupu yang setiap hujung minggu memeriahkan teratak aku sudah pulang ke Kerteh. Esok Ahad, warga Kertih harus bekerja, sama macam di Kedah dan Kelantan. Adus, menaip Kedah saja, hati tiba-tiba ada teringat. Teringat sama warga Yan nun jauh di mata. Apa kabar mak ayah, apa kabar keluarga, apa kabar dapur. Haha. Dapur saja yang aku nampak sekarang.

Yes. Hal makan makan aku semakin menjadi-jadi. Berselera macam dah tak makan setahun. Mengidam kalah ibu mengandung. Hadoi. Risaunya 3 bulan mendatang. Konfirm berat naik mendadak nie. Sudah lah minggu depan akan berada di Hotel di Kota Lumpur untuk 5 hari. Makanan mesti akan heaven. Uish. Week seterusnya setelah pulang dari Kota Lumpur akan bercuti di Kampung halaman untuk 4 hari. Makanan kampung? Masakkan bunda? Masakan yang perut sudah lama idamkan? Hadoi. Lagi-lagi lah heaven. Ya Ampun. Then week after itu akan ke suatu tempat. Tempat yang mana makanan dia memang kegemaran aku. Mediterranean. Yang ada kambing. Yang ada kebab. Mmmmmm. Sedapnyaaaaaaa kamu. Menaip saja sudah menjadikan air liur bisa percik memercik seperti ayam percik. Hurm. Kenapa mesti ada ayam percik di situ? Dah mengidam ayam percik pulak nie. Mana nak cari malam malam macam nie? Uwaaaaa.

Masuk hari nie, sudah hari kelima aku asyik minum air Bliss. Everyday. Sebelum nie minum jugak. Tapi tak ada lah di setiap hari. Selang 4, 5 hari baru jumpa sebotol Bliss. Tu pun sebab ada masalah penghadaman. Tapi sekarang macam melampau pulak addict dia nie. Everyday kena minum. Sampai satu malam, sebab nak sangat sangat minum air tuh, jadi di drive ke Giant seorang diri untuk misi sebotol Bliss. Semalam cousin keluar, jadi pesan saja Bliss itu sama dia. Malam yang lepas, mengidam Bliss jugak, jadi mengajak housemate keluar, jom cari Bliss. Hurmmmm. Penyakit apakah ini? Nasib baik bila di study pada ingredient dia macam, ok, buah buah saja, air yogurt, lemak zero, tak bahaya kot kalau tiap-tiap hari minum kan. Hahaha.

Lagi satu, hal hal kek. Hadoi. Pantang jumpa. Makan kek macam makan nasik. Orang lain odder satu slice, tu pun kadang-kadang makan tak habis, simpan esok pulak sambung makan. Tapi aku skali odder hentam 3. Lepastu mampu habis licin pulak. Hebat!!! Ya, sangat hebat dalam cubaan untuk menambahkan berat badan badan. Aku rasa dalam minggu nie dah 4 kali dah aku dok ulang makan kek. Skali kat secret recepi 3 slice. Lepas tu kat office makan sikit sikit saja sebab yang orang punya kek. Hari Khamis, beli kek kat pasat malam 3 slice lagi. Then hari nie, mampu satu slice saja, sebab orang belanja. Melampau la kalau nak tibai 3 slice jugak. Kahkah. Dan dan dan, malam nie secara tiba-tiba setelah bercerita tentang kek, aku teringat red velvet. Kek itu.. Sedapnyaaaa... Esok!! Macam perlu ada misi sepotong redvelvet jah. Errrrrr..

See. Tak boleh terlitnas sikit apa apa jenis makanan kat kepala otak, mesti terasa nak makan. Tu tak termasuk lagi yang dok terpampang kat Facebook. Ya ampun. Semuanya aku rasa nak telan. Tetiba jadi nak mengidam. Kalau yang betul betul depan mata, tak payah cakap la. Makan tambah, tambah dan tambah lagi. Kadang-kadang, mula-mula ambik makanan macam, ishk, banyak nie, tak habis nie nanti. Tapi bila dah start makan, tub tub, eh eh, habis licin? Terasa macam nak tambah lagi bules? Errrrrr.

Setelah 2 minggu punya selera makan yang agak luar biasa dari biasa biasa, sampai kawan pun cakap aku nie gila kot. Dan hati sendiri macam tak sedap, nak mati ka apa yang nak kena mengidam semua benda nie. Haha. Maka, bila di selidik selidik balik, baru teringat akan satu hal itu. 2 minggu yang lalu aku ada ambil satu injection. Then setelah di google google tentang kesan injection tu, SAH!!! Memang betul, apa yang terjadi pada aku nie salah satu kesan dia "Selera makan bertambah". Dan satu lagi kesan dia yang semua artikel ada tulis "Berat badan bertambah". Aiyoyo. Begemana nie kamu. Nanti gemuk baju dah tak celussss. Lepas tu kena beli baju baru lagi. Uwaaaaa. Takpe takpe, i loike tang beli baju baru tuh. Takkesah lah kalau kena gumuk pung. Kahkah. 

So, moral of the story. Jangan ambil apa-apa injection untuk merancang kehamilan ya. Eh, aku sedang merancang untuk hamil? Tak kawin lagi dah rancang rancang nie? Haaa!! Sudah!! Jangan kau Senah. Jangan menfitnah. Aku ambik ada sebab sendiri dan atas nasihat doktor. Bukan hal hal hamil. Tapi hal datang bulan wanita ya. Sebab dia ada perkaitan. Kisah aku sedikitpun tidak ada  yang berkaitan dengan hamil. Cuma suntikan itu di perlukan untuk kes aku. Kes yang sementara saja. Lepasnie tak akan ambik dah. Faham? Tak paham diam. Pi men jejauh.

Dan, tak payah nak rancang sangatlah. Terima saja rezeki dari tuhan. Lagi banyak lagi untung. Bukankah pada anak-anak itu ada pahala yang akan sentiasa bertambah walaupun kita sudah mati. Tapi bila di didik dengan sempurna lah, bila didikan itu menjadikan mereka soleh dan solehah. Kan...












PdanS : Feel like macam kena beli dapur la. Beli peti ais. Senang aku masak memasak. Mengidam je masak. Kan senang. Yes!! Kena beli !!

No comments: