❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, December 8, 2012

Untuk KAMU dan AKU.


Assalamualaikum. Hai pagi. Hai Ahad. Hai hari cuti. Hai hati yang suka. Wow!! Cuti, harus lah hati menjadi suka kan? Haha. Weekend ini, pagi-pagi aku seperti sangat sangat cemerlang saja. Kisah-kisah gugur di medan perang sesudah subuh tidak ada. Good. Satu perubahan yang harus di istiqomahkan. Mungkin sudah terbiasa dengan pagi-pagi yang bekerja, bangun awal, lalu, bila weekend mengambil tempat, perasaan untuk bergolek golek itu kurang. Ada kereta yang menanti untuk di gilap. Ada baju yang menunggu untuk di cucikan. Dan ada blog yang bersawang untuk di bersihkankan. Kehkeh.

Tapi yang lebih mengkagumkan, selalu saja Allah kejutkan aku, sedarkan tika pagi-pagi. Even tidak di kunci jam henpon itu, selalu saja akan tersedar bila subuh hampir tiba. Ya Allah. Syukur sangat sangat rasa. 

Ok lah. Tidak ada apa-apa kisah yang menarik sangat pagi ini. Tapi mahu mengsharing sesuatu. Sesuatu yang aku dapat. I love to read and listen something yang buat otak berfikir, yang memberi banyak makna, yang memberi kesan pada hati. Ya lah, jasad saja yang selalu di sumbat dengan macam-macam makanan mahal dan enak, tapi rohani? tak kan nak di biarkan kurus kering. Kasihan sama dia kan. Memanglah, yang baik itu kadang-kadang harus di paksa, kadang-kadang tak ikhlas, tapi kalau nak tunggu ikhlas itu tiba, sampai bila? nak tunggu hati betul betul suka lama mana? Last-last mati yang datang dulu sebelum semua rasa itu tiba. Rugi. Paksalah diri, lama-lama bila dah terbiasa akan timbul suka, akan terselit rasa ikhlas sendirinya. -Notetodirisendirijuga-

So, semalam dan pagi ini, setelah membuat aktiviti bacaan dan tontonan ketika bersenang lenang di rumah, i got banyak benda untuk diri sendiri dan aku rasa sangat harus di kongsikan untuk kamu yang selalu setia membaca butir butir ayat di sini. Sekurang-kurangnya, kisah yang aku coretkan tidak lah selalu dongeng dan nonsense sahaja. Kadang-kadang harus di selit dengan ilmu yang bermanfaat. Tak begitu kan? ^_^







"Mulalah sesuatu itu dengan kebaikkan, maka di ahirnya, Allah akan membalasnya dengan kebaikkan juga"

Yes. NIAT. Apa yang kita niatkan, itu yang kita dapat. Itu janji Allah. Tidak kiralah apa-apa jua perbuatan kita. Pekerjaan kita, perubahan kita, sedekah kita, ibadah kita, perkahwinan kita. Kita mulakan dengan baik (mean mengikut jalan Allah), maka di ahirnya Allah akan memberi yang baik baik juga kepada kita. Bestkan. ^_^ Sayang rasanya bila kita berbuat sesuatu tanpa niat untuk Allah, macam pergi kerja seharian, kalau di permulaannya, di perjalan menuju ke tempat kerja kita niatkan kerana Allah, jadi, setiap tindak tanduk kita di tempat kerja akan di beri pahala seperti beribadah untuk Allah. Kalau tak ada niat, tak adalah pahala yang percuma itu. Sayangkan. ^_^ -Notetoself!!-



"Allah tak pandang sebanyak mana wang yang kita sedekahkan, tapi Allah lihat sejauhmana hati kita ikhlas"

Even yang disedekahkan itu seringgit saja, tapi kalau itu saja yang kita mampu, dan kita beri dengan  rasa nak membantu, ikhlas kerana Allah, itu yang lagi Allah pandang. Tak ada guna sedekah seratus ribu sekali pun kalau niatnya nak manusia pandang, nak manusia puji. Tapi bukan tak bagi sedekah banyak-banyak, bukan nak menghalang beribadat banyak banyak, cuma mahu cakap yang tiap perbuatan kita dinilai dengan kualiti, bukan kuantiti. Bukankah duduk berseorangan, bermuhasabah tentang diri dengan Pencipta, sampai mengalir ari mata, timbul rasa keinsafan, itu lebih baik dari bersolat sunat setiap masa tapi tak memberi apa-apa kesan kepada hati dan diri kita.



"Jangan bandingkan apa yang kita tiada dengan yang orang lain ada, sebab banding membanding ini sifat syaitan"

Yang ini pun sangat harus di take note untuk diri sendiri. Sebab selalu suka sangat membeli itu ini.  Entahlah ianya terjadi di sebabkan suka sangat membanding banding apa yang orang lain ada dan pakai atau untuk kepuasan napsu semata. Tapi apa yang boleh aku katakan, Ya Allah, mudahnya mengarang, mudahnya menulis, nak melaksanakan tuh, sangat sangat mencabar diri aku. Hahaha. Semoga Allah sentiasa membantu. Dan banding membanding bukan untuk hal hal barangan saja. Tapi untuk perkara lain jugak. Macam "Aku boikot barang Israel, kau? buat apa?". "Aku pergi dengar kuliah ustaz tiap-tiap malam. Kau? Buat apa?". Alahai. Don't lah sayang. Jangan di banding "aku orang baik, engkau budak jahat". Jangan di tanya apa kebaikkan yang mereka buat. Tapi tanya dalam diri "Semua perkara baik yang aku buat nie Allah terima ke?".




"Dan mereka yang bermujahadan demi Kami, pasti Kami bimbing mereka ke arah Kami. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama orang yang berbuat kebaikan" 
[Surah Al-Ankabut :56]

Surat cinta ini terjumpa dalam artikel yang mana ibu dan ayah mahukan pelamin untuk perkahwinan anak, akan tetapi anaknya berkeras untuk mengikut syariat islam. Hurmm. Tidak kisahlah apa-apa pun sebab dan masalah yang timbul. The main point dari Surat Cinta ini adalah, bila ada sesuatu halangan untuk kita ke jalan Allah, jangan bimbang, jangan kuatir, jangan risau, Sesungguhnya Allah sentiasa bersama untuk membimbing, untuk membantu kita. Berusaha keraslah ke arahnya. Kita nak berubah kepada yang lebih baik. Don't worry Allah ada membantu. Kita nak tolong Agama Allah, mesti Allah akan sentiasa bantu kita. Percaya dan pegang yang itu.











-Semoga apa yang aku tulis bukan untuk di baca dan di kongsi dengan kamu-kamu saja. Tapi sangat sangat UNTUK DIRI SENDIRI. Bila menulis, otak berfikir, dalam masa yang sama hati merasa, kemudian cuba untuk bermuhasabah tentang apa yang di karang. Semoga apa yang aku tulis aku amalkan, bukan pandai menyusun ayat-ayat nasihat saja. Amin amin amin.-












PdanS : Sejak akhir-akhir ini, apa saja yang aku baca, apa saja yang aku lihat, mesti akan berkait rapat dengan apa yang menjadi tanda tanya kepada hati aku. Bila buka tv, melihat tajuk yang di bincangkan, Ya Allah, bukankan kisah itu menjadi persoalan kepada hati aku sekarang ini. Bukan  sekali saja, tapi banyak kali di pertembungkan dengan kisah itu. Kemudian bila buka buku yang baru di beli, melihat tajuk kecilnya, Ya Allah, tuhan menjawab semua persoalan yang bermain di minda aku selama ini. Hurmmmm. Terus hati bertambah yakin. ALLAH ITU MAHA MENGETAHUI. Segenap inci hati kita. Setiap sudut. Setiap penjuru. Walau tidak pernah diluahkan padaNYA, belum sempat mengadu di sisiNYA. Tapi jawapan itu sentiasa ada, sentiasa awal mendahului langkah kita. Ya Allah, besarnya kuasaMU, jahilnya aku..  

No comments: