❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, December 25, 2012

Passion??




Yes. Reading is my passion. Errr. Ye ke ayat di sebelah. Haha. Hurm. Actually, reading atas sebab untuk hati yang masih tercari cari. Bila membaca, minda, jiwa, hati semua di bawa bersama. Lalu larut dalam kisah yang di baca. Sangat memberi kesan pada aku yang kadang-kadang jahil kalah syaitan, yang kadang-kadang insaf sampai letih untuk di tangiskan semua dosa-dosa lalu. Sebab itu, aku rasa perlukan sesuatu untuk jiwa aku yang kosong supaya tidak terlalai sangat. Mintalah pada Allah supaya di pegang hati kita. Bila terlalai leka sikit, Allah sedarkan kita, Allah cuit hati kita. Maka, cepat cepat lah Astaqfirullahhalazim. Kan.. 

Aku sangat percaya bahwa membaca banyak mengubah hidup aku sekarang nie kalau di compare dengan dulu. Dengan izin Allah juga sebenarnya. Betul, jasad makananya pakaian cantik, makanan lazat, perhiasan. Tapi, rohani kita? Makanannya? Ilmu ilmu yang memberi ketengangan pada jiwa. Kita selalu lupa hal itu. Yang selalu di sumbat, kisah kegembiraan, keriangan, kecintaan, kebahgiaan yang mana kita fikir hati kita sudah cukup tenang bila semua itu di depan mata. Tapi tenang sampai bila? Sementara saja sayang. Dengan mengingati Allah jualah hati akan tenang sampai bila-bila. Jadi, carilah bacaan yang boleh memberikan kamu mengingati Allah sepanjang waktu. Kan. Dan apa yang kita baca juga sangat melambangkan hati kita. Kalau kisah yang selalu kita hadapkan, gosip gosip di Internet, hurm, mungkin hati kita tidak cukup bersih lagi. Dahagakan benda benda kotor begitu. Jadi, jom audit diri masing masing, apa bacaan kegemaran kita sekarang nie dan apa kaitannya dengan hati kita. Masih hitam atau sudah mula memutih? Dari situ kita tahu status kita dengan tuhan. Jauh atau dekat.

Okeh, kembali kepada kisah membaca. Dulu tak minat membaca. Sangat sangat. News Paper akan di bukak dan baca tang header saja. Yang cerita cerita selanjutnya tanya kat orang. Punya la pemalas kan. Tapi tu kisah dulu. Sekarang, macam satu hobby pulak, pergi masuk kedai buku, belek belek semua jenis buku sampai sejam dua pun tak terasa lama, borong penuh tangan dan balik simpan dalam almari senyap senyap. Bukak baca bila nak tidur je. Ubat untuk senang lelap. Boleh gitu?? Teruk sungguh laa. Haha. Tidak lah seperti itu sebenarnya. Kalau ada kelapangan, dan memang banyak kelapangan di kala hidup bersendirian nie. Jadi bagi mengisi kelapangan itu, buku la teman aku. 

Actually, terjumpa satu gambar yang sungguh ohsem di Tumblr. Jadi, otak yang kuat berangan nie terus timbul satu idea, macam cantik kalau boleh buat rak buku macam tu kat bilik aku. Tapi.. rumah sewa je kot?? errrrr... Tapi nak.. hurm.. kalaulah punya rumah sendiri, akan ku gubah sepenuh jiwa.. Tetiba teringat entry angan angan aku setahun yang lalu di sini. Haha. Yes, memang aku berkobar kobar untuk punya bilik bacaan di satu masa nanti. Masa yang mana rumah adalah milik sendiri. Maka bila rumah tak milik sendiri lagi, tak payah nak berangan lebih lebih. Sila pi Giant dan beli rak buku hat RM20 saja. Kasihan buku saya yang bertimbun itu. Terburai atas lantai saja. Ok. Dah. Mari berpoya poya mencari sebijik rak buku di bandar Kuantan.





Rak ini lah yang aku kabarkan tadi. Macam sungguh ohsem kan. Susun senget senget seperti itu. Alahaiiii. Coolnya bilik mak nyah oiiii. Nakkkk!! Tapi kat celah mana nak cari drill. Hurm. Nak seribu daya. Tak hendak seribu alasan. Salah satu alasan. Tak payah over sangat nak memperabiskan duit yang memang sedia habis di sebabkan engkau mengshoping tak ingat dunia. Dalam tempoh seminggu 12 lai baju dan 2 kain kembang kuncup dan sepasang kain pasang dan beberapa helai selendang dan sepasang kasut baru juga. Nasib baik hand beg tak sempat rembat walau sudah hampir tersamsul ke arah pembelian. Alhamdulillah. Haha. Tatau nie rekod apa. Tak pernah di buat aku. 















PdanS : Seminggu nie datang kerja dengan tidak bekerja sangatlah. Or, memang tak bekerja, melagha saja kerjanya. Haha. Student i cuti. So, kelas tak ada. Kemudian officemate semua pakat ambik cuti. Tinggal seketul dua saja datang kerja. Err. Tanduk pun laju naik. Ada jugak aku datang esok untuk thumbprint saja. Musin hujan pulak tuh kat sini. Haish.... Eh, kenapa tak apply cuti? Sayang nak habiskan cuti. Harus simpan untuk satu masa yang dah lama sangat aku tunggu dan nantikan. Semoga Allah permudahkan. Amin...

No comments: