❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, October 21, 2012

Bila jiwa itu kacau


Kadang-kadang bila diri kurang pekerjaan, hati mula melayang, otak mula berangan yang bukan bukan..

Kalau dapat kawen dengan mereka yang stable (mean punya kerja yang dapat menampung saya yang tidak bekerja dan keluarga, tak perlulah terlalu mewah) dan tinggal di kampung saya, kedah nun di sana.. Kan bagus.. Duduk dekat dengan mak ayah.. Tak payah kerja.. Kerja hanya menjaga anak saja.. Boleh settle down di sana saja.. Indahnya hidup.. Kan...

Hurmm... Tapi... Itu hanyalah impian semata.. Hanya angan angan di kala diri busan dan tidak berbuat apa-apa. Hakikatnya, aku di bumi Kuantan dan harus mencari sesuap rezeki di sini. Allah telah mengatur agar aku tinggal jauh dari kampung, jauh dari mak ayah. Dan aturan tuhan tentulah paling terbaik bukan. Mungkin hikmahnya aku belum nampak, aku masih tidak sedar.

Bukankan engkau memohon untuk menjadi hamba yang lebih bersabar dan redha dalam setiap ujian. Mungkin inilah caranya Tuhan memberi jalan untuk engkau menjadi seorang yang seperti di pohonkan itu. Sentiasa sabar dan redha walau yang diberi tidak seindah yang di impikan.

Bukankan engkau memohon untuk diri sentiasa dekat denganNYA. Mungkin ini caranya, bila mana masa masa engkau banyak yang menyendiri, maka, bermuhasabahlah dalam banyak hal hal diri yang belum sempurna lagi. Dengan muhasabah, engkau akan sentiasa ingat akan pencipta. Dengan muhasabah engkau akan sedar apa kekurangan diri. Ya, inilah jalan kepada apa yang engkau pohoni.

Bukankan engkau mahu membuat perubahan dalam hidup kepada yang lebih baik. Mungkin tempat ini, di bumi Kuantan ini, adalah permulaan kepada apa yang engkau hajati. Berhadapan dengan mereka yang baru, yang masih belum mengenalmu. Ya! Tempat yang paling sesuai, supaya tidak terlalu janggal. Dan ini adalah jalan kepada apa yang selalu engkau doakan dalam tiap sujudmu..

Sungguh manusia itu lalai, seringkali leka. Dan yang pastinya selalu saja mengeluh pada kesusahan yang di hadapinya, padahal di sisi Allah, ia sangat sangat terbaik bukan. Kita saja yang jahil dalam menilainya..

Tak mengapalah. Nabi pun berhijrah bukan. Dari Mekah bumi kelahiran, ke Madinah, bumi ketenangan. Kalau Nabi kekasih Allah pun di suruh Hijrah dari satu tempat ke tempat yang lain, inikan pulak aku, hamba hina ini. Harus lah lagi kan. Mari belajar untuk REDHA kerananya..
















PdanS : Menghitung hari untuk pulang ke sarang.. ^_^

No comments: