❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, July 30, 2012

Usia




Terjumpa gambar rajah ini di Tumblr. Lalu di postkan ke sini. Ya, 100% setuju dengan fakta fakta itu. Terlalu cepat masa berlalu sampai tidak sedar akan perubahan yang berlaku. Kenapa ya?  Di sibukkan dengan hal apa. Sudah 26 tahun hidup di dunia. Kadang-kadang masih tak percaya, betul ke dah 26 tahun nie? Itu umur umur menjadi bini orang tuh. Tapi diri masih merasakan seperti remaja remaja yang bersenang lenang tanpa perlu memikirkan hal hal kehidupan. Alahai. Perubahan fasa sudah pun bermula. Dari pelajar kepada insan bekerjaya. Sedikit demi sedikit harus belajar menerima, harus belajar bagaimana kesusahan hidup itu sebenarnya.

Dan tiba tiba juga teringat akan satu kata kata di dalam Solusi "Usia bukan diukur pada nilai kuantitinya, tetapi kualitinya. Bukan juga pada lama atau singkatnya, panjang atau pendeknya, tapi bergantung kepada bagaimana ia diuruskan dan untuk apa ia digunakan". Alahai, kata-kata yang sangat makan dalam untuk aku. Sangat buat aku terfikir, 26 tahun menjadi penyewa nyawa, peminjam jasad, apa yang telah aku bayar pada pemiliknya. Hurmmm. Rasa seperti di bazirkan saja. Ya Allah, kalaulah, sekejap lagi, atau beberapa saat lagi, aku sudah dijemputnya, tak tahu apa yang akan di persembahkan di Sana kelak. Solat aku? Masih banyak lagi yang cacat celanya. Bacaannya, Khusyuknya, cara berwuduknya, rukunnya, Ya Allah, semuanya aku ambil mudah. Padahal itulah perkara utama yang akan disoal kelak. Memanglah dikerjakan setiap waktu, tapi kualiti itu? Aku tahu dan aku sangat sangat sedar ianya terlalu kurang. Hurmm.  Kalau elok solatnya, maka, lain lain amalan pun akan diterima. Kalau tidak cantik solatnya, sedekah aku, amal jariah aku, puasa aku, bacaan al quran aku, semua kebaikkan mungkin tidak akan diterima. Hurmmm, entahlah, tak tahu apa bukti yang sempurna untuk dihadapkan di mahkamah Allah sebagai tiket untuk aku beroleh SyurgaNYA. T_T













PdanS :  Malam ini hanya bermonolog tentang hal diri dengan menulis pada cacatan ini. Moga aku selalu ingat. Moga akan selalu dibaca dan selalu di buat. Bukan hanya pandai mengarang, tapi harus juga pandai mengerjakan. Ya, Munawwarah, please take note!!!

No comments: