❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, July 27, 2012

Penipu Sungguh


Sekarang nie agak senstitif dengan bunyi talifon, dengar lagu kat tivi pun, aku tetap nak berlari lari anak, lari mencari henpon yang tak tahu dok kat mana. Tiap lima menet mesti sibuk nak tengok screen, ada orang call atau tidak. Semua gara gara menanti panggilan masa depan. Ecehh, masa depan? Ya la. Kerja owh kerja.

Hari nie, sedang melayari internet, tiba tiba ada bunyi henpon. Disebabkan kesensitifan saya itu agak telampau, terus bangun untuk di capai talipon itu, bila lagi selangkah mahu sampai ke tempat henfon, baru tersedar, eh, apasal aku plak yang harus sibuk nak pergi angkat nie. Dah konfirm konfirm lagu tu bukan ringtone aku, then lagi mau gelabah? Haha. Hanpon kakak pun boleh terclaim panggilan sendiri.

Lima menet kemudian barulah lagu "Laukanabainana.." ringtone henpon aku berkumandang. Tapi aku seakan masih berlengah lengah sebab kejadian tadi sangat memberi kesan pada aku supaya tak payah menjadi insan yang gelojoh sangat. Bunyi semakin nyaring sampai di sound dengan adik yang khusyuk menonton tv "Kak muna!!! Tepon hang bunyi tuh!!"

Bila dilihat di screen. "Private". Wah.. Pihak MARA kah? Eceh, memang tinggi harapan, terus laju menjawab.


Aku : Assalamualaikum.. Heloo

Encik Private : Hello cik, saya dari pihak celcom? Hari nie kami ada mengadakan Menang Ramadhan. Pihak kami bermurah hati untuk memberi hadiah kepada 4 orang penggunan no celcom untuk hari ini. Selepas cabutan dibuat, no cik, 013-977#### telah mendapat no ketiga. Tahnaiah Cik!!! Cik layak mendapat hadiah berupa wang RM3000.

(Dari mula dia hello, aku dah bleh trace, indon mana plak nak bekenalan nie. Haish, tiba tiba, eh eh, pihak celcom laa. Ok. Serius balik. Mungkin betul. Tapi kenapa cakap kena gagap gagap nie. Sebutan pun nampak sangat bukan bangsa Melayu. Plus belakang enviroment dia bising gila, dengar orang cakap sana sini, macam kilang operator bagai. Haishh. Pelik nie.Tak mengapa, mari layan kan saja. Jadi, aku meng"Iya-Iya" kan saja setiap percakapan dia.)

Encik Private : Jadi, sekarang nie, pihak kami sedang memasukkan wang tiga ribu itu ke akaun cik. Nanti cik boleh ambik kat mesin ATM.

(Dalam hati, lohhhh. Begemana dia boleh dapat no akaun aku nie? Sesedap hati suruh ambik kat ATM. Nak je mencelah, nak mempersoalkan, tapi biarkan dia dengan ayat ayat kelingnya itu. Kalau lah, dari celcom betul. Ayat tak beterabur macam nie. Pihak celcom sangat proper, aku pengguna yang selalu mengganggu ketenteraman hidup mereka, aku tahu bagaimana mereka bekerja, serius, mereka lebih profesional dari indon ini punya ayat ayatnya. Haha. Tak mengapa, mari layankan saja. Best tengok orang menipu nie. Nak tengok bagaimana kebodohan mereka..)

Encik Private : Ok. Sekarang nie saya mintak no akaun cik. Cik ada apa-apa no akaun bank

Aku : Tak ada laa..

Encik Private : Ok. No akaun suami cik ke.

Aku : Saya tak kawin lagi laaa. (dengan nada yang marah. kahkah. sensitif sungguh suami suami nie) Saya tak dak akaun bank apa apa pun.

Encik Private : Adik cik, atau, kakak ke, saudara ke, bleh jugak.

Aku : Takpelah, saya tak berminat dengan duit tu. Bagi kat orang lain lah.


Tuttttttttttttttttttt


Terus talian diputuskan oleh Encik Private itu sendiri!!! Aku pun tercengan tetiba. Baru nak sampaikan tazkirah ramadhan di petang petang jumaat nie tentang bahana menipu orang. Hadoi. Dah letak phone! Kahkahkah. Nampak sangat engkau penipu dan pembohong besar!!! Tapi sungguh kesian lah, kalau si mangsa itu lurus orangnya. Mesti dah melayan bagi no akaun semua bagai, tub tub, kena tipu dan duit dalam akaun pun habis kena curi. Hadoi. So, kengkawan. Please beware!! Rezeki tak akan datang bergolek dengan semudah itu punya. Tidak!!!















PdanS : Dulu selalu dapat sms dari kononya mereka orang Power Root. So, macam biasa "Tahniah, anda menang bla bla bla bla bla, dan last ayat mintak suruh call no yang dia SMS".... Lepas tu, aku pun membalas dengan ayat "Owh, ye ke. Tak pe lah, sy dah kaya, tolong sedekahkan semua duit tu pada anak anak yatim ye"..

No comments: