❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, July 24, 2012

Mereka yang istimewa.


Jam menunjukkan dua, duapuluhtujuh menet petang. Jika beberapa minggu yang lalu, di kala jam jam ini, badan sudah terbongkang di atas katil. Letih seperti baru sudah bertempur dengan tentera bergajah. Tapi, yang sebenarnya, hanya pergi mendidik sambil bersuka ria saja. Errrr, sangat kurang antibodi dalam badan.

Minggu lepas mendidik aku pada kanak kanak riang itu sudah tamat. Rindu? Tidaklah. Sekolah itu sudah seperti tempat kebiasaa aku. Jika sudah habis mengajar pun masih ke situ sesenang hati. Sebelum aku mendidik mereka mereka di situ, aku sudah pun ke sana kesini berkeliaran di situ. Mana tak nya, kakak aku mengajarnya di situ, jadi, family day, hari kantin, kenduri kendara atau apa saja aktiviti yang sekolah itu anjurkan, pasti kelibat aku akan nampak sama. Sebab itu kekoknya tidak berapa ada pada hari pertama mendidik di sana. SUdah dikenali secara sedikit sedikit mereka yang ada.

Sepanjang 3 bulan disana, sangat beri aku banyak benda. Terutama berdepan dengan mereka yang istimewa. Owh, lupa dikabarkan, mendidik aku adalah untuk kanak kanak istimewa, atau dalam bahasa standart nya di sebut "Kanak kanak bermasalah pembelajaran" atau "Pendidikan Khas" atau "Berkeperluan Khas". Mereka ini banyak ketegorinya, bukan sindromdown sahaja, tapi, autisme, hyperaktif, deleksia, pintar cerdas, bermasalah pembelajaran, semua ada.

Seronok mengajar mereka, tiap hari buat aku gelak ketawa sambil dalam hati selalu tertanya tanya, ada jugak ek orang macam nie rupanya. Haha. Ya, mereka semua sangat sangat istimewa. Setiap mereka, ada saja telatah yang buat hati jadi suka. Kuat merajuknya, bestfriendnya, tak mendengar katanya, rajin tak bertempat lah, macam macam kerenah.







Kelas yang terahir aku dengan 2 Bakawali. Entah la kenapa diri tiba tiba mahu disuruh mereka bertakbir raya. Padahal puasa pun tak bermula lagi. Haha. Mungkin semuanya sudah kuat bermood nak raya. Dan mereka pulak, takbir dengan bersemangat sekali, aku ingatkan tidak punya ilmu untuk bertakbir selancar itu.

2 Bakawali. Oleh kerana kelas ini 7 orang cuma. Jadi aku mampu ingat semua nama nama mereka, tambah pulak aku guru kelas mereka, memang di hari pertama, nama nama mereka harus di ingat dengan sedaya upaya. Senang nanti bila mahu ditanda pada rekod kedatangan mereka. Bukan kelas ini saja yang aku mampu ingat nama, aku rasa hampir 80% dari semua mereka mereka yang di aliran pendidikan khas aku mampu menghafal namanya. Hebatkan!! Haha. Entah, aku rasa kat situ, guru dan pelajar, sangat akrab, tak ada gapnya. Guru guru di situ dah terlalu lalu lali dengan perangai mereka yang macam macam kerenah. Even aku tak mengajar di kelas mereka di Tahap 2, tapi, seperti dah lama kenal mereka.

Okeh okeh, sampai di sini saja, next time punya masa yang banyak, aku kongsikan lagi kisah mereka yang istimewa. Sekarang mahu bensiram dan bersiap siap segera. Mahu ke sungai buluh pula, misi manik baju raya rakan sekerja masih belum pun bermula. Ayuh mengorak langkah, memulakan kerja. Adus, bila agaknya boleh pulang ke rumah T_T
















PdanS : Jewarat jerawat, semakin menjadi jadi pulak. Kang aku pergi jumpa bomoh pawang, padan muka!!!

No comments: