❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, June 24, 2012

Penternak Jerawat!!!





Januari 2012



June 2012

 




Apamacam? Sangat Dasyat tak muka saya beberapa bulan yang lalu? Itu semua penangan PS saya yang asyik tak lepas lepas bila ditunjuk sama itu incik SV. Stress gila. Tak pernah di rasa stress sampai setara itu sekali sepanjang hidup 25 tahun di muka bumi ini. Serius!! Sebab itu jerawat berjaya naik bertimbun timbun dalam masa 2 minggu saja. Gila tak gila kan time tuh. Kalau nak tau betapa terumbang ambingnya hidup saya time tuh boleh rujuk entry entry lalu. Link 1Link 2Link 3, Link 4, Link 5 Sedih. Tak nak ingat lagi.

Selepas beberapa ketika itu, baru punya kesedaran yang jerawat saya tidak boleh berdepan dengan stress. Jika di sogok dengan sedikit stress saja, pasti akan timbul beberapa bijik jerawat, toing!!! toing!!! Aiyoyo. Sekrang sedang menjaga molek molek, mengkontrol diri agar tidak terjerumus ke kancah stress lagi. Setiap hari cuba menceriakan diri walaupun teringat kat puan budan dan incik ayah di sana. Ya, berjauhan dengan mereka juga dapat membuat stress itu singgah di jiwa. Hadoi. Sungguh tak boleh kawen kalau macam nie. T_T

Bila semua hal PS selesai, terus membawa diri balik ke kampung halaman. Semua orang terkejut akan perubahan muka yang begitu dasyat sangat. Sampaikan sepupu sepapat yang baru jajah 2 datang ke rumah, belum masuk lagi nie, baru je parking kereta, lalu nampak wajah saya di hadapan pintu rumah menyambut kedatangan mereka, lantas bibir kanak kanak yang penuh perasaan ingin tahu terus melontarkan soalan kepada bunda beliau dan dapat didengari jelas oleh saja, "Mak, mak, kenapa dengan muka kak muna mak?". Sambil membuat muka pelik dan euwwww terhadap wajah saya. Gila tak terasa kan? Bertambah stress jadi. Lagilah timbul toing toing jerawat baru di wajah beta.

Waktu itu, diri sangat down. Apa-apa saja perbualan,  sikit sikit mesti nak selitkan dengan ayat sedih, "Ya laa, muka muna penuh jerawat, tak segak pulak tu, muka mak lain laa, cantik, muda muda tak dak jerawat, muka licin gebu". Walaupun perbualan itu hanya berkisarkan suruh sidai kain baju saja. Semua nak di celahkan dengan hal jerawat yang penuh di muka itu. Ya, setiap hari berpuluh kali ayat ayat kurang keyakinan diri itu di ulang. Haha. Teruk sungguh anak dara sorang nie.

Satu hari, my aunty menegur wajah aku yang penuh bijik bijik nanah itu, lalu di syorkan dengan bedak verselin. Sebab dia tokey verselin, dia pun promote kau kau barang dia suruh aku beli. Haha. Time tuh, dah tak fikir apa dah semua benda aku cuba, semua petua aku buat, sampaikan keluar p kedai jait sebelah rumah pun aku bedai pakai bedak sejuk tebal 10 inchi yang digembar gemburkan mujarab itu. Tapi, pakai sampai habis satu botol pun tak menjadi jugak. Lalu aku pun stop sebab nak bagi laluan kepada alternatif lain pulak.

Mak suruh pergi berubat cara kampung. Tapi aku risau, mesti nanti orang yang ubatkan aku gelakkan aku jap lagi. Jerawat pun nak mengada mintak ubat kampung. Haha. Disebabkan aku agak berhati hati dan risau dengan cara ubatan kampung, takut  lari dari ajaran islam, so aku buat macam tak dengar je cadangan mak tuh. Huhu.

Kemudian setiap hari dok cucuk-cucuk emak, "Bila kita boleh pergi Hospital Pakar nie mak?" Pantang buat kerja rumah lebih sikit dalam sehari, pasti nak kena mintak balasan dari mak supaya mengsupport segala kos untuk berubat di hospital pakar. Hahaha. Lucu sungguh. Nasib baik mak tak setuju. Aku pun sedar, bukannya kronik sangat jerawat tuh, sampai tak boleh beza mana satu lubang hidung, mana satu mata. Ok lagi kan. Tapi disebabkan nak muka licin punya pasai dan kurang kesabaran, so mesti la nak cari tempat yang nampak hebat sajakan. Konon konfirm konfirm boleh settlekan masalah jerawat aku nie.

Last sekali, emak memberi suggestion supaya ke klinik dekat dengan rumah. Klinik tu terkenal dengan sakit sakit kulit nie. So, aku pun membawak diri pergi ke situ. Lepas pergi, doktor cina tu check check tak sampai semenet dah siap. Wahh!! Cincai nya cina nie? Boleh caya ka? Tapi fikirkan balik, ye lah, aku sakit jerawat je pun, tak kan dia nak kelebek jerawat aku satu satu, lepas tu cucuk, buang nanah, tolong sapu krim. Hey hey, memang tak kan lah.  Lepas tu pergi kat kaunter ambik ubat, pi mai pi mai, kena la dalam 35 ringgit. Dapat ubat makan 2 jenis. Dapat krim muka. Dapat sabun bsauh muka. Dapat ubat titik titik kat jerawat. Hurm. Banyaknyaaaa. Semoga berbaloi lah. Tapi yang agak tak berapa memuaskan hati 2-2 ubat makan yang dia bagi tuh, 2-2 pernah dan sedang aku makan. Sama sebijik sebijik sebab aku beli kat farmasi. 

Lepas sebulan aku amalkan lebih dari yang doktor tu suruh, Alhamdulillah, dengan izin Allah, sikit sikit, muka aku dah kembali pulih. Amalkan lebih? Ya, doktor suruh makan sehari 2 kali, aku makan sehari 3 kali. Sapu krim siang saja, aku sapu siang malam. Sabun muka pulak, standard la kan, selalu orang cuci 3 kali je, aku setiap jam pulun basuh muka. Haha. Semua itu kerana kesabaran yang menipis untuk cepat memiliki kulit gebu ikal mayang. Tapi kan salah satu sebab kenapa muka cepat pulih hari tu, sebab aku duduk rumah je, so, tak pakai makeup apa, bedak pun tak pakai sangat kalau keluar. So cepat lah sikit baik. Sekarang nie, tiap pagi, sebelum ke sekolah, tonyoh Miyami 3 inchi, before tu sapu Naturactor sampai dah macam opera cina, tak kira lagi, sekuali minyak yang akan keluar di kala jam 9 pagi sampai 1.30 tengah hari dan di blending dengan kulit muka aku yang besar pori porinya. Awatlah muka tak kembali berbiji biji halus. 

Ini sahaja kisah pengalaman jerawat dari aku. Kepada rakan rakan yang tak punya pengalaman sebegini, malah jerawat sebijik pun tidak pernah singgah ke wajah kalian, bersyukurlah banyak banyak. Tapi yang berjerawat jugak, jangan merungut ciptaan Tuhan,(ceywah, pandai nasihat, padahal, aku nie?) sebab, jerawat je pun yang naik, bukan Tuhan bagi bisul ke, kurap ke, kenser muka ke kat muka tuh, lagi dasyat kan. So, apa jua keadaan anda sekali pun, bersyukur dan redha, ada banyak lagi kes yang lebih dasyat dasyat dari anda. Rehda bukan bermakna tidak perlu melakukan apa apa usaha untuk menyembuh kan sakit itu. No no nooo. Usaha sangat perlu. Berdoa saja tak cukup untuk Tuhan memakbulkan apa yang di pohon. Sekian saja dari saya yang begitu bersemangat menceritakan perihal jerawat tanpa segan silu. Assalamualaikum. ^_^











PdanS : Lapaq oiiiiii lapaqqq..


2 comments:

ARIZONA said...

haha.. suke gile bace entry yang jujur camni.. btw akak punye muka yg time jerawat tu still merah2.. nana ni jenis kopek sendiri gatal pakai kuku, serabut cari petua nak hilang kan scar, btw mmg jerawat yg sgt byk tu masalah die setle almost 6 months jugak..same cam akak la.. 6 bulan jugak kan..

tym tu down jgn ckp laa.. rase cm orang ckp dgn kite ni dgr kite ckp ke dok kire jerawat aku.. haaa cm tu sekali die nye down.. haha

duit habis tayah citelh.. sign in sume cos2 facial.. dlm tempoh 6 bulan tu nana rase kalau duet tu simpah dah leh beli ipad sebijik kot.

mmg last2 ubat doctor yang murah tu jugak lagi nmpak kesan, pantas! menyesal gile buang mase kat spa.. padahal doc panel yg ubat free je pun..

tapi nana dpt ubat pil saje, warne oren. n krim malam. xde sabon!.. skrang x setel lagi scar kat pipi kanan lgi sket, dh la nak dekat raye.. ce share tips sket. hihi

Nadhirah abu bakar said...

Masih tak tau nak menggunakan skincare ape yang sesuai dgn kulit? Boleh contact sy di 013-7758419
Free skin consultantion. Jom dapatkan kulit cantik dan sihat bersama saya 😊

Nadhirah
Beauty consultant