❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, June 15, 2012

Menguji kesabaran.





Ya, mendidik adalah kerja yang paling banyak memerlukan kesabaran. Nak nak lagi dengan mereka yang tak faham bahasa, otak lambat nak pickup, perangai kalah hantu syaitan, hadoii. Mengucap panjang saja. Bila berdepan dengan semua ini, psychology akan membuka langkah, mengambil tempat, memulakan peranan. Saya? Owh, psychology pun dapat C, apa boleh buat, memang tak dapat membantulah. Kahkah. Kena bawak bersabar banyak banyak je lah.

Mengajar saya dah masuk sebulan, belum ada perkara yang sangat mencabar kesabaran, menguji keimanan yang perlu di tempuh. Semuanya masih baik baik lagi. Sangat enjoy dengan kerja ini, dengan pelajarnya, biarpun mereka adalah pelajar yang bermasalah(Pendidikan Khas), tapi itu kacang saja. Bila dah terbiasa, akan tahu macam mana nak menghandlekannya. Kerja pun sangat tidak banyak, tak ada buku yang perlu disemak, tak ada soalan yang perlu digubal, tak ada kertas peperiksaan yang harus di tanda. Tak ada ya. Study untuk topik topik yang akan di ajar pun tidak perlu. Ya lah, setakat nak mengajar cara lipat baju, gosok gigi, mewarna gambar seluar, kereta, ABC, 123, tak kan nak kena study kot? Di ajar sebulan dua dengan topik yang sama pun, belum tentu mereka dapat kuasai. Mudah kan. Hihi. 

Ya, mudah mudah jugak, tapi ajarnya tetap kena bersungguh sungguh. Kalau yang cepat fedup memang susah la, sebab mereka bukan senang senang nak dengar dan faham arahan kita. Macam-macam jenis perangai, yang hyperaktifnye, yang tak dengar cakap, yang asyik nak pukul orang, yang menyanyi 24 jam, yang nak buat hal sendiri, yang kaki merayap, yang cakap sorang sorang, yang tak nak cakap, nak senyum je, yang tak nak buat apa apa kerja, yang bagi lah mainan ke pensil ke, tau nak baling je, yang baru pukul 8pagi dah nak balik, dan macam macam lagi perangai perangan pelik mereka. Kalah Hagimaru tau. Haha. Ya, semua semua nie lah yang menjadi cabaran untuk guru pendidikan khas. Walaupun satu kelas hanya 1-6 orang sahaja, tapi kesabaran yang diperlukan macam menghandle 30 murid normal. Hadoii. 

Tapikan, bila mengajar mereka, selalu saja, tenung wajah tiap seorang, tenung lama-lama, usap kepala, dalam hati terdetik, Ya Allah, di hadapan aku nie ahli ahli syurga, biarlah nasib mereka di dunia kurang menyebelahi, tapi di akhirat nanti, tentu syurgalah tempat mereka. Aku nie? Yang di dunia diberi kesempurnaan. Di sana nanti, tak menjamin akan terus syurga. Untungnya mereka.. 

Kawan kawan, hari hari yang lepas, saya ada terdengar kata kata seorang Ustaz, tiap ibu bapa yang punya anak yang mengahafal alquran, di akhirat nanti anak anak itu akan mendapat syafaat, dia dapat menarik sesiapa saja yang dia inginkan untuk masuk ke syurga. Terus dalam hati terdetik, nanti dah ada anak nak hantar jadi hafiz dan hafizah lah. Hihi ^_^ 




Kanak kanak ini, walaupun nampak macam kanak kanak normal, tapi mereka nie ada masalah masing masing. Pendidikan Khas bukan terdiri dari mereka yang sindromdown saja ya. Ada banyak lagi sebenarnya, masalah deleksia, pekak, bisu, hyperactive, OKU, masalah pembelajaran, kecacatan mental dan banyak lagi. 
#Akan merindui wajah wajah ini nanti.






PdanS : Tadi mengajar anak buah matematik. Suruh kira 10, 9, 8...0 pun tak reti. Ya ampunn, memang tangan aku lebih laju dari mulut la jawabnye. Hahaha. Terus menangis tak nak belajar dengan makteh dah. Tu la sapa suruh main main. Dah la jajah satu dah. Adik yang tadika pun hebat kira-kira menurun even no puluh puluh, nie baru suruh kira yang 10 pun dah gagap. Apa laaaa. Dah, makteh tak payah nak beletiq panjang panjang sangat, tak dak orang berminat nak baca. Dah, Jemput Isyak!!!

No comments: