❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, May 28, 2012

Quote #33





Yup.. entah lah.. 

Bila bersendirian, akal kadang-kadang kurang pekerjaan, jadi difikirkan yang bukan bukan.
 Tapi nasib baik hati cepat tersedar, lalu di katakan pada akal :
 "Hep, jangan bimbang tentang masa depanmu, Allah sudah menyusun yang paling terbaik untuk kamu, selagi kamu meletakkan Allah sentiasa di nombor satu, selagi itu kebaikkan selalu menyebelahi kamu. InsyaAllah"





.

Friday, May 25, 2012

Kicauan Sang Burung.


Assalamualaikum. Hai semua. Selamat berpagi pagi. 

Hari ini hari Sabtu. Saya tak pasti, sama ada saya masih menanti hari, jam, atau minit minit mendatang. Entah. Tak dapat untuk dipastikan. Benci bila benda ini berlaku. Kerana keegoaan. Kerana kurangnya iman. Kerana tiada persefahaman. Kerana banyak perkara. Entah lah. Tidak mahu bicakan hal ini. Akan merosakkan otak saraf aku di pagi yang seharusnya gembira ini.

Pagi. Sudah 3 hari aku perasan, pagi pagi, subuh subuh yang sejuk, damai, bangun aku akan di sambut dengan satu kicauan burung yang sangat merdu bunyinya, lain kicauannya. Bunyi, pada waktu yang tetap sama, sebelum subuh menjengah lagi. Begitu besar ciptaan tuhan. 

Semalam henfon aku teroff, jadi tiada penggerak subuh aku seperti hari hari biasa, tapi dengan kuasa Tuhan aku terjaga dek kerna kicauan burung yang sungguh riang itu di kala hampir ke jam enam. Sebelum sebelum ini langsung aku tak perasan pada kicauan itu. Bila terjaga terus di selak langsir pada jendela, risau hati kecil aku, bimbang kalau kalau subuhnya sudah habis kerana bunyi diluar seakan sudah jam 7 pagi. Tapi, bila dipandang ke luar. Masih gelap gelita. Bila di lihat jam di dinding, baru jam enam. Bangun yang awal dari biasa. Syukur, Allah kejutkan aku. Subu aku  belum terlepas.

Semua itu buat aku berfikir sejenak. Bila mana kita kita memohon dengan bersungguh sungguh pada Allah, supaya "jangan dibolak balikkan hati ini, dekatkanlah hati aku denganMu selalu, bantulah aku untuk menjadi lebih baik". Ya, mungkin ini lah yang Tuhan berikan atas doa yang aku pohon. Walaupun terlalai dalam satu hal yang nampak remeh. Tapi Allah bantu dengan cara yang kita sendiri tidak jangkakan.

Kadang-kadang tiap kali hati ini ingin berkongsi cerita cerita yang berbaur ketuhanan, hati jadi sangat risau. Takut disalah taksirkan. Bukan aku mahu mengkabarkan aku seorang yang sempurna. Bukan niat aku untuk menunjuk bahwa aku seorang yang yang baik, mulia dan sangat beriman. Astaqfirullah halazim. Tidak. Sangat jauh sekali, sangat menyimpang. Aku tidak ditahap yang disangkakan. Iman aku masih terlalu nipis. Adakalanya menjadi baik, dan kadang-kadang tingkahnya sampai dikagumi syaitan. Itulah yang buat aku sedih. Mudah sangat berubah. Tidak boleh istiqomah.

Kerana kagum aku pada kuasa Tuhan, kerana aku percaya semua yang berlaku atas kehendak Tuhan, kerana semua perkara indah yang aku tidak duga berlaku tanpa diminta,  maka aku kongsikan semua kisah-kisah yang jarang  berlaku dalam hidup aku bersama kalian.

Semua ini sebagai BUKTI, untuk aku dan kamu kamu nampak yang Tuhan sentiasa ada untuk kita. Sebagai BUKTI, untuk aku dan kalian sedar bila mana kita memohan pada Allah dengan bersungguh sungguh, pasti ada keajaiban yang tidak pernah disangka sangka menanti kita. Dan sebagai BUKTI, bilamana hanya selangkah saja kita cuba membawa diri kepada Allah, maka 10 langkah Allah mendekati kita. Ya Allah, aku yang jahil, Engkau Yang Maha Kuasa, Maha Pengampun, Maha Penyayang. T_T










PdanS : Petang semalam bermimpi tentang air yang laju itu lagi. Air yang membunuh manusia. Kisah yang  sama, tak mahu diperincikan lagi.  Pulang dari sekolah jam 12 tengah hari dan terus tidur sampai ke jam 3. Di lengahkan sembahyang lagi, maka Tuhan berikan kisah yang menakutkan itu sebagai satu teguran. Semoga aku tak buat lagi. T_T. Actually, nak tidur sekejap sebab tidur sebelum Zohor kan sunah nabi. Tapi tub tub. Jam 3 baru sedar!! huhu. Tu lah, tidur tak baca doa, tidur tak doa kat Tuhan agar dikejutkan awal untuk Solat Zohor. Hadoii..

Monday, May 21, 2012

Mimpi yang pelik.


Hai semua. Selamat berhari isnin. Selamat berawal minggu. Ahak ahak ahak. Dan batuk saya pun sibuk menjengah. Ceywahh. mengsibuk sungguh kan dia. Kamu, sakit saya sudah pergi. Sudah kurang batuknya. Kadang-kadang saja datang membuat tinjauan. Syukur alhamdulillah. 

Lagi 4 hari bakal bercuti cuti sekolah. Yabedabeduuuuuuuu!!!  Dah tak tertahan aku kat sini. Semalam bagai ibu yang kehilangan anak. Semua benda yang dibuatnya serba tak kena. Macam stress yang tatau punca. Tidur pun tak kena. Tengok Tv pun hati tak tenteram. Tertanya tanya pada diri. Kenapa aku nie? hey hey. Awat jadi lagu nie. Ditambah pulak jantung memang laju berdetup kencang. Satu tetika rasanya kuat sampai dapat dilihat pada dada yang bergerak gerak. Pelik sangat sangat. 


Malam semalam, disebabkan semua rasa pelik itu menjengah, terus di google tanda tanda mati. Takut sangat sangat. Bila sangat tak senang duduk, terus di ambil air sembahyang dan bersolat asar. Berdoakan kat tuhan moga di hilangkan rasa gundah gulana itu, supaya di tenangkan hati. Lepas dimohon bersunguh sungguh, lepas di aminkan apa yang di doa, hati jadi tenang yang teramat amat. Betul dan benarlah "Dengan mengingati Allah hati akan tenang". Mungkin 2,3 hari sebelum itu, hati terlalu gembira sehingga lupa pada Pencipta, kemudian tuhan menegur dengan cara disuntiknya rasa yang tidak enak itu. 

Kemudian, kamu tahu tak, sejak 2,3 hari ini mimpi saya selalu pelik pelik saja. Mungkin disebabkan tidur dipetang hari dan menyebabkan Asar menjadi gajah dan Zohor menjadi dinasor. Hurmmm. Tak bagus sungguhkan. Selalu berdoa semoga ditetapkan iman aku,  tapi perkara sebegitu masih tak boleh dibuang jauh jauh. Hari nie pun sama. Balik sekolah jam 1.30 terus badan melekat atas katil. Cadang mahu dilelap pat lima menet, tub tub, dah nak di jam 4 baru tersedar. Itupun kerana pekikan si anak teruna yang kelaparan. Hurm. Apa nak jadi saya nie kan. Tak suka dengan tabiat yang satu nie. Melengah lengahkan solat. Benci benciiii.

Ok. Kembali ke mimpi yang pelik semalam dan hari ini. Semalam saya mimpi saya di jemput Tuhan untuk menziarah ke rumahnya. Ya Allah gembira syukur tak terkata. Saya nampak kaabah hitam itu. Tapi Mekah dalam mimpi saya seakan di kecilkan sizenya. Pelik. Biarlah, nama pun mimpikan. Tapi yang paling menyedihkan adalah kisah mimpi itu, sangat membuat saya berfikir dan tertanya tanya tanda dari mimpi itu, kenapa dan mengapa tuhan memasukkanya... Setelah selesai bersolat di Masjidil Haram itu, saya mengambil  kedudukan di satu tiang. Kemudian di capai sanaskah Al-Quran. Saya membuka helaiannya dan mula untuk membacanya. Tapi paling menyedihkan saya tak dapat baca ayat ayat itu. Saya seakan tak punya apa apa ilmu untuk menyebut kalimah Tuhan itu. Banyak kali saya cuba.

Bila terjaga dari tidur. Terus aku berfikir panjang. Berfikir tentang mimpi itu. Kenapa? Ya sudah hampir seminggu saya tidak menyentuh Kitab Allah itu. Dulu, tiap hari wajib akan membacanya. Kalau tidak dibaca ayat ayatnya dalam bahasa arab, mesti sebelum tidur akan cuba difahamkan tafsirnya, walaupun dalam keadaan uzur. Ya itulah badtimestory saya. Pada saya sudah sampai masanya untuk saya belajar memahami kisah kisah didalamnya. Sudah berpuluh tahun baca dan di ulang pada tempat yang sama, tapi tidak tahu apa intipatinya. Sedih bukan. Kemudian, sekarang, baru beberapa hari berada di Sungai buluh, Peneman setiap malam saya sudah jauh dari sisi. Sesudah solat ada saja yang lebih utama dikerjakan, dan bukan lagi membaca senaskah wahsiat dari Junjungan Besar itu. Hurmmm. Mungkin. Sangat yakin, mungkin itulah penyebabkan di mimpikan kisah itu. T_T

Mimpi di petang ini pulak. Hurm. Saya di laut. Di atas jambatan. Mahu ke seberang sana. Berjalan sudah di pertengahan, tapi tinggi air mula meningkat, sampai ke paras pinggang, mahu tak mahu, nak tak nak, memang harus di seberang juga. Tapi ada ombak besar yang sangat kuat dan tinggi. Rupanya seakan Tsunami. Ya Allah. Takut teramat.

Mimpi saya selalu saja berkisarkan Tsunami. Sudah 4,5 kali. Sampai sekarang, kadang-kadang bila dibayangkan laut, jadi macam takut.

Hurm. Ok lah. Cukup sampai di sini. Mahu keluar sekejap. Ada majlis makan makan bersama teman tersayang. Mahu makan sampai kenyang dan esok jom jom puasa sunat 1 Rejab!!! Semoga Rejab yang datang ini dapat kita pergunakan dengan lebih baik dari Rejab yang lepas. Dan semoga Allah sampaikan kita kepada Ramadha pula. Amin... 




Thursday, May 17, 2012

Dibawah pengaruh Paracetamol




Hari ini gue deman. Deman yang membawa kepada MC. Serius tak larat gila semalam. Hentam tidur sedari magrib sampai ke jam 5 pagi. Bangun untuk Isyak dan di bawak sampai subuh. Lepas tu sambung tidur lagi sehingga jam 12 tengah hari tadi. Sekarang baru saja lepas makan ubat. Dan terasa lali lali itu sudah datang. Errrr. Dah lama gila kot tidur. Tak kan nak sambung lagi. Hadoiii.

Kahak mula menjengah. Paling tidak suka kerna akan membuatkan percakapan jadi sukar. Nak cakap apa pun tak boleh. Aset nak tebatuk saja nanti. 

Hurm. Sakit sakit. Dah lama tak di uji dengan sakit deman deman nie. Mari belajar menerima. Mari belajar redha. Memang la rasa tak selesa sangat sangat. Tapi selalu cuba di tenangkan hati dengan beberapa ayat. 



“Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya”.

(HR. Bukhari no. 5660 dan Muslim no. 2571).











PdanS : Cepat la baik. Cepat la sembuh. Malam ini ada acara makan makan bersama teman teman. Tak mo la ketinggalan. T_T

Wednesday, May 16, 2012

Hadoi.


Bila diberi sekelumit sakit baru terasa betapa nikmatnya sihat. Manusia manusia.. Haishh..
















PdanS : Sepatutnya 6 jam 2 bijik. Tapi aku, 3 hari 2 bijik. kehkeh. Macam mana nak baik. Hadoi..

Monday, May 14, 2012

Travelog Haji







Syukur Alhamdulillah. Buku ini sudah berjaya di baca hingga ke penghujungnya. Banyak pengajaran yang saya dapat. Banyak ilmu yang dikutip dari buku ini. Benarlah akan satu kata-kata itu :


"Kita bukan sahaja apa yang kita makan, tetapi kita juga adalah apa yang kita dengar, baca dan tonton. Apa sahaja yang kita baca, dengar dan tonton akan membentuk diri kita kerana semua itu hakikatnya ialah makanan rohani kita"


Saya yakin dan percaya, bila kita berazam untuk merubah diri kepada yang lebih baik Allah akan tolong dan buka lorong serta jalan-jalan itu. Mungkin buku ini salah satu jalan yang telah Allah tunjukkan dan buka kepada saya. Syukur pada kusukaan yang baru ini, membaca dan berusaha menambah ilmu.  Syukur juga kerana Allah telah menggerakkan hati ini untuk memilih buku THMSI dikala hati keliru dalam membuat pilhan buku mana yang mahu dibeli. 

Syukur juga atas kelapangan masa yang tuhan berikan pada saya sehingga ada masa yang kosong untuk memahami ilmuNYA. Janganlah memberi alasan "Tidak punya waktu" bagi menambah ilmu didada. Ingatlah, masa itu perlu dicari. Bukan di nanti.

Berbalik kepada buku ini, ia bukan berkisarkan cara-cara menunaikan haji, apakah syarat sah haji, dan lain lain berkaitan dengan rukunnya. Tidak. TMH ini adalah sebuah pengalaman dari seorang hamba Allah yang mana beberapa tahun sebelum menunaikan haji dirinya begitu jauh dari agama Allah, banyak kekurangan dalam dirinya sehingga beliau lalai dari tangungjawab sebagai khalifah di muka bumi. Setelah banyak nikmat dan rezeki yang Allah kurniakan, beliau tersedar dari kelalaian itu, lantas memohon ampun dari Allah Rabulalamin.  Sebagai rasa syukur kepada Ilahi, beliau bernekad mahu menunaikan haji pada tahun hadapannya. Berkat doanya yang tidak putus-putus, taubatnya yang bersungguh-sungguh, Allah permudahkan jalannya. Melalui buku ini, beliau menceritakan kisah pengalamannya ketika berada di Tanah Suci.

Antara kata-kata yang bergitu memberi kesan dalam jiwa saya, dan membuatkan saya berfikir :




"Setinggi manapun kita mampu ke atas, akhirnya tanpa didikan agama, kita tetap berasa kesunyian, kekosongan dan kerinduan pada sesuatu yang sukar dinyatakan"


"Apabila kita dikurniakan rezeki daripada Allah SWT, kita harus ingat, ada dua kemungkinan yang boleh berlaku, sama ada kita menjadi lebih merendahkan diri, lebihn ingat kepadaNYA ataupun kita semakin sombong, angkuh, riyak dan lupa kepadaNYA.


"Manusia tidak berjaya memasuki syurga dengan amalannya tetapi semata-mata dengan rahmat Allah"


"Allah memberi pengajaran. Apabila dia mahu memuliakan insan yang dipilihnya, dia mampu melakukannya. Segala-galanya adalah atas kuasanya yang mencipta manusia supaya belajar, memahami dan mengambil ikhtibar atas segala kejadian."


"Fardu haji bukan hanya bermula apabila kita sampai di Mekah atau Madinah. Ia bermula lebih awal lagi, semasa kita masih di Malaysia. Ia bermula dengan taubat, kesungguhan dan keikhlasan kepadanya."





Sejujurnya sudah bertahun menyimpan hasrat dan hajat ini. Semoga yang di doa itu termakbul. Tak dapat digambarkan rasa yang tersimpan. Tiap kali ditatap tempat itu, tiapkali hati teringat pada rumah hitam itu, pasti mata akan berkaca. Apatah lagi bila membaca buku buku kisah pengalaman insan insan yang pernah ke sana. Bagai hujan lebat yang turun mencurah curah. Sangat berkobar kobar jiwa ini mahu dijemput jua kesana.

Ya Allah, tunaikan permohonan hambamu ini, Aku teringin memnunaikan fardu haji dan umrah. Jempulah daku Ya Allah. Berilah kecukupan wang ringgit. Berilah tubuh badan yang sihat. Berikanlah kelapangan masa. Berilah keringanan hati untuk mengadapmu, Ya Allah.









PdanS : Suka sesuatu bahan bacaan yang buat akal berfikir, kemudian ada kisah yang boleh diteladani. Sangat bagus untuk memotivasikan diri.

Puasa di Hospital Kampung.

Hospital


Diri sangat lemah bila melihat kad appoinment dan harus ke hospital. Nak nak lagi bila ada doktor yang hensem bagi rawatan. Hadoi. Yang sakit sesikit tetiba boleh jadi macam dah kronik gila tahap lima. Motif? Menagih simpati la konon. Hahaha. Tegagap gagap tadi aku nak jawab soalan doktor. Hadoi. Menci tau. Dah la minggu depan kena jumpa lagi. Rase macam nak je cakap "Doktor, kalau jupe teptiap minggu pun saye tak kesah tau" Aummmm. I loikeeeeeee. -_^

Hospital Sungai buluh adalah hospital yang paling syoq sekali. Ini kerana setahun setengah yang lalu, waktu mendapat rawatan yang sama, berulang kali, jugak dijodohkan dengan  Doktor yang ganteng bisa buat iman ku senipis bawang ini berguncang guncang. Lalu Nadi pun berdetum kencang. Seperti genderang mahu pulang. Aku sedang ingin, bercintaa.. karana.. 
Aiyoyo. Tetiba ada lagu Dewa menyelit untuk memeriahkan baris baris ayat ini. Kehkeh. 


Apalah nasib badan kan. Operation di hospital itu pun di handle oles mereka mereka ganteng. Hadoiyaiii. Rase macam tetiba nak pergi ambik nursing kat mana mana kolej jururawat. Can? 

Walaupun ini semua nampak macam syoq sekali, tapi, ketahuilah bahawa saya sangat tak suka sebenarnya bila berurusan dengan mereka mereka yang spisis ganteng ganteng ini. Nanti tahap keFOKUSan akan hilang entah ke mana. Serius aku cakap. Waktu dulu, sebelum mendapat tahu siapa bakal SV yang akan memantau untuk projek last sem saya, selalu saja hati berdoa untuk dipertemukan dengan insan yang biasa biasa saja. Nasib baik Tuhan itu Maha Mendengar. Dianugerahkan insan yang luar biasa. Sampai jumpa pun kena paksa paksa. Sebulan sekali pun kadang kala. Aiyoyo. Hahaha.



Puasa.

Hari ini aku berpuasa. Salah satu sebab hari tak berapa nak tersenyum. Kalau puasa automatik diri akan jadi serupa nak telan orang jee. Entah la kenapa, sepatutnya bila dah puasa tuh mesti jadi lagi beriman. Nie tak, nak senyum pun jadi agak susah. 

Puasa? Puasa ganti ke? Entah la. Ye kot. Hahaha. Selalu macam nie tau. Selalu tatau kena ganti berapa hari lagi. Sekarang men tibai  puasa saja lah. Agak dah macam lama tu kita stop ye. Muahaha.




Kampung

Sekarang sedang membilang hari untuk pulang ke kampung. Lagi 2 minggiu. Yeay yeay!! Tidak sabar mahu pulang ke kampung halaman. Banyak benda yang akan diperbuatkan. Nak nak lagi bila semua ahli keluarga  pulang. Majlis Berkhatan anak teruna saya. Kenduri arwah. Family day sebelah puan emak di Salak Denai. Salak Denai? aiyoyooo. Syoq syoq. Acara tahunan kini kembali. ^_^

Yang penting sekali, bila balik dapat bersua muka dengan Puan Bunda. Rindu yang amat dah nie. Hari ibu semalam tak wish apa apa pun. Jahat tak? Hurm entah la. Actually nak call tapi tak tercall call. Dah seminggu lebih saya kat sini. Langsung tak ditanya kabar puan bunda. Setiap hari hati teringat. Waktu makan pun sama. Selalu terfikir fikir apa mereka di sana makan? Tapi entah laaa. Ok ok. Tak nak tulis apa dah. Nak ambil henpon dan dail no "Aaayah bonda".





.

Thursday, May 10, 2012

Hari Guru?

Saraf saraf otak terasa seperti kekejangan. Errrr. Baru dihadap 5 menet kerja kerja assignment orang dah stress. Hadoiyaii. Kena sembahyang dulu ke baru hati tenang? Hurm. Okeh okeh. Kita solat dulu ye. Sebelum tu mari menulis 3 ayat jah. Ceywah. 3 la sangat. Kehkeh.

Tadi siang waktu dibilik guru tetiba mendapat satu hadiah yang suwit sangat. Anak kecil saya datang dan tiba tiba memberi satu buku. "Nah, ini untuk Makteh"




Hihi. Baru 2 malam jadi cikgu tuisyen mereka dah dapat hadiah comel macam ini. Uit, hari guru tak masuk lagi laa. Hari Ibu dah laaa. Kerana macam terlalu syoq sangat, terus pau untuk hadiah lain lagi. "Husna, husna kena bagi hadiah hari Ibu jugak tau. Makteh kan mak husna jugak. Kan mana Makteh, MAK-teh. Ada mak kan.." Tamak haloba sungguhkan Makteh ini.

Balik rumah, dengan bangganya tunjuk kat anak anak yang lain yang Maktehnye dapat hadiah kat sekolah tadi.

"Syimah, kakak bagi hadiah kat Makteh. Syimah tak nak bagi ke?

"Makteh bagi la duit kat Syimah, nanti syimah beli"

Errrrr...


Oleh kerana mereka mereka nie tak dibekalkan dengan buku untuk belajar, jadi aku kena la buat soalan yang mencabar minda aku sendiri untuk mereka buat. Ya, otak aku sangat tercabar nak merangka soalan budak 6, 7 tahun nie. Budak budak nie relax maintaine je jawab soalan. Hadoi. Kemudian, aku agak tidak berapa nak paham dengan mereka nie yang suka betul kena rotan, sampai aku pun kadang kadang jadi tak sampai hati nak rotan banyak banyak kali. Bila nampak dah nak merah terus stop dan sapu sapu tangan derang. Lepas tu tak bagi keluar bilik untuk 4,5 menet, bagi kesan rotan tu hilang sikit.  Kang ayah derang tengok, aku pulak yang kena hempuknye. Haha.

Taip satu kesalahan harus di rotan 3 kali dengan hanger, tapi si budak budak nie request nak 10 kali!! Siap nak buat lompat katak dengan pamping segala bagai lagi. Aiyoyo.  Lepas tu kalau salah bukannya takut ke apa, tapi gembira gila sebab kejap lagi boleh kena rotan. Sapa paling banyak kena rotan macam sangat hebat!!  "Yaey abang kena rotan paling banyak, syimah sikit jee" dan yang Syimah si budak kecik halus pun tersaiko dengan kata kata abangnya tadi terus menangis nak kena rotan banyak jugak. Errrr?? Budak budak jenis apa nie?? Hahahaha. Hadoiyaiii...



Suruh buat pembetulan, tapi yang nie yang dapat. Aiyoyo.


EKOS? Haha. Penyakit keturunan sudah mula mengular ke waris waris di bawahnya. Tapi, aku punya masalah takde la kronik sangat sampai seteruk budak nie.


"Makteh, muka makteh ada JUWARAT laaaa"


"Mak, cikgu suruh KOPEK kuku"


"Mak mak, nanti cikgu cakap kakak nak pergi WALATAN dekat zoo"


"Baju KEPANTIN tu cantik laaaa"


Banyak betul kosa kata baru yang aku belajar dengan budak nie.









PdanS : Hari nie berpuasa ganti. Tapi waktu berbukanya, melantak macam dah 3 hari tak jumpa nasik. Sakan sungguh aku makan magrib tadi. Hurmm. Ingat dengan puasa tadi boleh la nak kurangkan berat badan sikit. Tapi kalau macam nie, sebulan puasa pun tak menjadi. Makin gemuk ada lah lagi.

Wednesday, May 9, 2012

Mudah atau susah.





Rasulullah s.a.w bersabda: Adakanlah walimah (kenduri kahwin) sekalipun dengan seekor kambing. (H.R. Bukhari dan Muslim)

Seekor kambing nilainya sama seperti 1 dinar emas. dalam lingkungan rm700-rm800 sahaja. seekor kambing boleh dimakan oleh berapa orang? tak ramai bukan? jadi itulah seminima yang mampu untuk seseorang melangsungkan kenduri kahwin. kenduri ni sunat, tak buat pun takpe, namun ia sunat yang dituntut untuk buat. kenduri ni tujuan menghebahkan bahawa lelaki dan perempuan ini telah sah bernikah.

Dalam kehidupan seharian masyarakat akhir zaman ini, ramai yang terpedaya dengan mengikut nafsu walaupun ia seorang yang faham agama. Ini kerana adanya dalam diri sifat 'mengharap keredhaan manusia' lebih dari 'mengharap keredhaan Allah'. Oleh kerana itu, maka ramai golongan muda yang ingin bernikah 'disusahkan' dan 'dilambatkan' dengan 'pandangan manusia' ini kerana terpaksa menurut hawa nafsu mereka dalam hal perkahwinan dengan terpaksa mencari harta sampai cukup, walhal islam tak pernah membebankan umatnya. 

Jom kita berubah dan cuba sedikit demi sedikit mengikut sunnah, yakni mahar yang murah yakni yang berkat, dan kenduri yang semampunya dari kedua pihak. Di samping itu kita buang semua amalan yang bercanggah dalam perkahwinan seperti bersanding, tabarruj, ikhtilat lelaki dan perempuan, "selamat pengantin baru", berlebih-lebihan, pembaziran, kemegahan, dll.. 

Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang kepada umat ku suatu zaman di mana orang yang berpegang kepada agamanya laksana menggenggam bara api. (H.R. Tirmidzi) 





Saya:

Kadang kadang hati terasa macam, boleh tak nak kawin dengan buat majlis nikah saja. Yang mana hanya dihadiri oleh mereka mereka yang rapat, sedara mara, teman teman baik dan jiran yang dekat dekat saja. Yang tu saja yang ada. Tak perlu majlis besar besar. Tak nak. Semuanya nak sederhana saja. Tapii... nak ke keluarga saya??

Lepas tu boleh tak, nak ada mas kawih saja. Hantaran tak perlu. Saya rasa saya ok saja jika tiada hantaran sekalipun. Tapi... setuju ke keluarga saya??

Hurm. Sekadar berangan sorang sorang je lah. Tak mengaharapkan apa apa. Sebabnya mesti tak disetujui Incik Ayah. Hurmmm.



Islam itu mudah, tapi kita sendiri yang menyusahkannya...





.

Laju laju.


Assalamualaikum. Hai hai. Byeeeee!!! eh eh. Bye dah. Memang nak bye pun, tapi nak menulis tiga pat ayat sekejap. Macam dah lama tak bercerita dan bercakap sorang sorang nie.


Okeh. Hari nie hari mengantuk sedunia. Mengantuk tahap gaban sedari awal pagi. Tapi terpaksa ditahan dan ditangguh rasa itu kerna ada tanggungjawab yang lebih penting. Petang tadi hentam tidur sampai berZohor dinasor. Dah bukan gajah dah sebab terlalu lalu di penghujung. Haishh. Apa nak jadi kan aku nie. Tapi memang mengantuk gila gila. Malam pun mengantuk jugak, lepas magrib, aku dah menguap tiga pat ratus kali. Tapi bila kanak kanak riang masuk bilik dan tetiba berkata "Maktehh, Husna nak tuisyen dengan Makteh". Alahai, budak nak datang belajar, takkan nak marah kot. Mari menabur budi pada si emaknya yang dah sangat sangat banyak membantu aku. Sekarang bukan masa untuk berkira kira. Mahu membantu semampu yang boleh. Mungkin dari segi kewangan aku tak dapat, tapi dari segi kerja rumah, jaga anak anak dia, akan aku usaha ringankan.

Then, oh, hari nie di Facebook, orang ramai sangat riuh rendah dan heboh mengeshare satu video perempuan yang mendera anaknya dengan begitu kejam sekali. Ya Allah, aku yang  tengok terasa geram jadi. Dan termenangis tetiba melihat anak kecil yang tak tahu apa apa itu di perlakukan sedemikian rupa. Apalah nasib budak tu kan. Ahli syurga diperlakukan sekejam itu.  Dulu, kalau dengan budak budak kecik nie, aku selalu pandang dengan rasa lebih besar, lebih betul, lebih hebat dari mereka, tapi bila di fikir fikirkan balik, Ya Allah, kalau ajal mereka tiba di saat ini, tentu syurgalah tempat mereka. Tapi kita yang dah besar panjang nie? aku sendiri? Hurmm.

Sekali lagi seperti mengecewakan insan insan tersayang. Tak tahu apa yang hendak dikatakan. Hurm. Tak mengapalah janji Allah tahu apa niat aku, apa yang ada dalam hati aku. Okeh. Tata. Selamat malam.






.

Saturday, May 5, 2012

Tak ada logikal.


Semalam tidur. Lalu bermimpi beberapa kisah yang langsung tak ada logikal : 


Kisah 1 : Saya punya seorang anak perempuan yang comel. Entah la datang dari mana, kawin belum, tub tub, seseorang datang dan beri baby itu kepada saya. Lalu saya pun mendukung dengan penuh kasih sayang seorang ibu. Hurmm????

Kisah 2 : Dan dalam mimpi tu jugak tetiba anak perempuan saya dah besar dan sudah ada yang mahu meminang beliau. Yang meminang itu terdiri daripada mereka pelukis kartun komik dan sebaya saya. Hurmmm??

Kisah 3 : Kakak saya yang dah kawin dan punya 2 orang anak di alam nyata ini, dalam mimpi tersebut tetiba jadi single, masih anak dara. Dia juga di pinang orang. Hurmmm??

Kisah 4 : Saya? juga di pinang orang. Tapi melarikan diri. Agak menarik scene melarikan diri tuh. Ala ala cerita James bond yang penuh mencabar. Panjat tingkap, lompat bangunan, menyamar jadi nurse, ada api dan gas gas, dikejar pakgad, lari dalam hujan, menyorok, dan lain lain lagi. Saya pun agak kabur dengan motif sebenar pelarian itu. Mula mula lari sebab tak nak di pinang. Tapi at the end of the lari penat penat tuh, rupa rupanya nak lari dari adik kawan saya yang kawin pada hari itu. Lari sebab adik dia suruh buat kerja kawin macam macam. Letih kottt. Hahaha. Lucu la engkau nie mimpi oiii.

Bila bangun dari tidur, check check email, wahh!!! Saya memang loteri!!! Loteri yang international punya kotttt!!! UK weh. Memang pulak US$750,00 dohhhh!!! Hebat tak hebat. Zaman bila pulak la aku menjahilkan diri main loteri loteri nie. Hahaha.
















PdanS : Eh eh, apasal mimpi berbaur pinang meminang nie. Bakal tanam pokok pinang ke? Ke nak makan buah pinang? Kehkeh.. Syoq syoq.. ^_^

Hai Kota Lumpur.



Dah tegolek gugur di medan perang dah yang seorang itu. Semalam pun macam tu jugak, jaga jaga dari tidur, kepala dah masuk bawah katil. Aiyoyo. Anak sapa lah itu. Ya la, makteh dia sedap tidur atas katil tilam 5 inchi, anak menakan? Beralaskan toto bundle saja. Maunye tak masuk bawah katil. Tapi tadi dalam kereta sudah berjanji dengan si anak kecil ini "Takpa takpa malam nie makteh tidur dengan syimah kat bawah. Makteh peluk syimah ye" pulun berusaha memancing supaya ada yang menemani beliau. kehkeh.






Malam nie mau buat overtime sikit. Ceywah. Over time la sangat. Harus bertungkus lumus. Sekarang sudah masuk hampir ke bulan bulan orang kawin. Maka, segala butterfly butterfly harus disiapkan dengan kadar segera. Nanti tak kawen pulak si rakan itu. Amboi, canggeh nye butterfly aku sampai boleh buat orang tak kawen. Ewahh.









Owh. Cerita petang ini. Tadi mereka mereka memandi manda di kolam milik TUDM Subang. Sungguh jeles berkali kali. Sangat ingin terjun bersamasama. Tapi apakan daya. Baju mandi tak ada. Mampu menatap dari jauh je lah. Hurm. Tetiba rasa nak cari baju mandi muslimah satu. Tapikan rasanya kalau beli blouse lycra yang takat lutut yang ngam ngam ngan badan, rasanya dah boleh buat baju mandi. Pastu cari seluar hitam je. Kalau nak beli baju mandi lengkap beratus kot. Tidak lah aku nak membelinye. Semalam tengok baju dengan shawl cantik cantik kat Jalan Tar pun aku tak beli, walaupun sehelai harganye RM10 je pun. Tidak. Tak beli langsung. Inikan pulak baju mandi beratus riban. Kirim salam sayang je lah. Hihi. Alhamdulillah. Sekarang dah boleh lawan nafsu. Tak dasyat macam dulu. Dah boleh control. Tapi tapi.. ye idok kamu nie. Haha. Semalam je kot. Kalau masuk kedai kain? Masuk Nagoya? Bukan semua kain pasang kome nak rembat? Huhu

Tak, ini misi serius. Ada impian yang sedang berkobar. Ada hajat yang dah lama tersimpan. Jadi harus menyimpan duit bermula dari sekarang. Mungkin akan jadi jarang berpoya poya. Mungkin akan kurang keluar bersama teman teman. Mungkin terpaksa say No untuk ajakan berjalan jalan kesana kemari. Mungkin akan ada yang terasa hati. Mungkin juga akan nampak macam pentingkan diri sendiri. Tapi nak buat macam mana. Saya mahu menyimpan duit. 













PdanS : Di kota lumpur. Sedang melalui dan menempuh segala apa yang ditetapkan Tuhan. Semoga baik baik belaka. InsyaAllah. Akan baik baik selagi Allah sentiasa diletakkan dalam hati. ^_^

Wednesday, May 2, 2012

Pagi dan Tanah Tumpah Darah.


Hai. Jam sudah hampir ke pukul 11 pagi. Tapi Sang Mentari tak kelihatan lagi. Sembunyi di sebalik awan awan hitam. Awan awan mendung yang penuh rahmat Tuhan.

Setiap pagi mengharapkan hari yang sedang dilalui lebih baik dari hari hari sebelumnya. Pagi ini? Harapan yang sama diulang. Kadang kadang lebih baik, kadang kadang kualitinya sedikit kurang. Biasalah kita manusia, merancang sehebatnya, mahu dilaksanakan semuanya, tapi yang menentunya, yang mengaturnya, DIA di atas sana. Tugas kita berusaha saja.

Syukur alhamdulillah untuk hari ini. Syukur untuk semua yang Tuhan aturkan untuk saya. Pengaturan Tuhan itu hebat. Tidak pernah disangka kita, tidak pernah di pohon kita. Tuhan lebih mengetahui apa yang kita perlu dari apa yang kita mahu. Mahu kita selalunya tidak perlu. Selalunya hanya mengikut hawa nafsu. Jadi setiap penentuan itu harus di terima dengan hati yang redha. Pasti di buka keindahan yang terselindung itu bila sudah tiba masanya. Ada sesuatu yang baru untuk ditempuh. Semoga perjalanannya baik baik saja.

Hep. Bagaimana hari anda? Sini hujan dari seawal pagi tadi, menjadikan hari ini untuk bermalas-malasan saja. Selalu menjadikan cuaca, makanan, orang lain dan keadaan sebagai alasan untuk terjadinya sesuatu perkara yang tidak baik. Tidak langsung menyalahkan diri sendiri kerana diri sendiri semuanya baik baik belaka. Sungguh manusia memang begitu. Seperti keadaan sekarang. Keadaan di tanah tumpah darah saya. Hal hal mereka yang berpolitik itu. Yang bangga menyebarkan keaiban orang. Yang bangga mengatakan sesuatu pihak itu jahat. Jadi kamu yang mencela itu? Suci? Sudah bersih dari segala kotor? Semuanya menunding jari mencari kesalahan orang. Tidak sikit pun menilai diri mereka sendiri. Mana Islam dalam diri? Hanya nama yang dibawa? Isi? ditinggalkan saja. 


Bila, ada pihak  yang ditangkap dengan kes yang tidak enak. Oh, itu tidak benar. Itu hanya konspirasi untuk menjatuhkan kami.

Bila ada polis yang bertidak ganas di perhimpunan Bersih  beberapa hari lalu. Oh, itu bukan polis kerajaan. Itu pihak pembangkang yang menyamar sebagai polis untuk memburukkan pihak kerajaan.

Bila ada mereka yang merusuh, yang menghuru harakan dalam satu perhimpunan. Oh, itu bukan dari kumpulan kami. Itu pihak kerajaan untuk mengkambing hitamkan kami.



Hurm.. Manusia manusia.. Apa apa pun semuanya bermula dari diri kita sendiri. Dari dalam hati. Kotor atau bersih kita sendiri yang lebih mengetahui. Tak perlu menilai orang itu baik, orang ini jahat. Kita tak tahu kesudahan hayatnya bagaimana. Tidak pernahkah mendengar kisah pelacur yang memberi minum kepada seekor anjing ? Yang mana ahirnya pelacur itu dimasukkan kedalam syurga?

Disebabkan kita terlalu mudah menilai orang, terlalu cepat mempercayai, terlalu senang membuat kesimpulan dari apa yang kita lihat dan dapat tanpa membuat apa apa usul periksa, lalu, terjadilah perbalahan, timbulah fitnah, bermulalah kutukan yang semuanya tak memberi apa apa faedah, sebaliknya menjadi alat pengumpul dosa kita untuk ke neraka. Nauzubillahhiminzalik..











PdanS : Moral of the story : Apabila selipar anda dicuri di masjid, terimalah hakikat, bukan semua yang datang ke masjid dengan niat nak solat saja tau. Jadi beringatlah, kalau anda iktikaf di mana mana masjid lalu handphone anda kena curi, jangan salahkan jemaah itu, salahkan diri sendiri kerana tak jaga harta. Harta hilang, iman pun terbang...

Quote #33


Tuesday, May 1, 2012

Ehem ehem.




80% sudah siap. Hanya tinggal zip. Owh, kahen tidak cukup. 2 meter tidak cukup ya. Sila sedar yang kamu tidaklah seslim Scha Al Yahya. Lain kali sila beli 2 meter setengah. So, tangan adalah sampai ke siku saja. Lagi separuh perlu pecut ke Nagoya sekejap untuk mengkompletkan misi ini. Hihi. Suka suka. Tak sabar mahu menyiapkannya. Tak sabar nak mengsarungnya. Tapi nak pi mana haa? 










.