❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, March 21, 2012

Sembahyang dan Kita.






"Janganlah dilakukan sesuatu ibadat itu semata mata untuk menyelesaikanya, tetapi lakukanlah ketaatan itu untuk mendekatkan diri kepada Allah"






Sebab tu kadang-kadang, kita tengok ada orang sembahyang, tapi still tak boleh menjauhkan dia mereka dengan perkara perkara jahat. Sembahyang, tapi masih mencarut bukan bukan, bergaduh dengan orang itu ini, tak menjaga hati orang, aurat masih terbukak, mengumpat, marah, mencuri, fitnah, pukul isteri, curang kat suami, abaikan mak ayah yang tua dan banya lagi. Bila sembahyang hanya dilakukan untuk disesaikannya, dan kadang menjadi adat (adat kerana dah ibu ayah buat, anak-anak pun ikut, tapi tak paham apa yang sedang mereka lakukan), lalu sembahyang yang dilaksanakan itu langsung tak memberi kesan dalam hati untuk takut pada Ilahi....

Dan saya pulak, entah la, memang betul, kadang-kadang sembahyang saya untuk menyelesaikannya saja. Perasaan sedang berhadapan dengan Yang Esa jarang jarang ada. Sekadar fizikal saja yang sujud, tapi hati tak ikut sama merasa. Ya Allah, entah diterima tidak solat saya..

Dan saya rasa, the best way untuk hati sentiasa ingat Allah, banyakkan membaca bahan bahan yang ilmiah, yang boleh buat hati kita terasa insaf, buat otak kita berfikir tentang diri, ataupun sesuatu yang boleh memotivasikan dan inspire diri kita setiap hari. Sekarang maklumat di hujung jari, semua ada. Jadi paksalah diri untuk buka web web yang ilmiah. Kurangkan beautiful nara, Oh bulan. Jom sama-sama kita buat.




"Biografi Muhammad Bin Abdullah" keluaran PTS. Buku Agama pertama yang saya baca tahun lalu dalam misi untuk menanam sikap suka membaca. Langsung tak mengharapkan perubahan atau kesan  apa apa, cuma mahu mengetahui kisah Rasululluh. Tapi Tuhan beri lebih dari itu. Buku pertama ini sangat sangat sangat meniggalkan kesan dan melembutkan hati saya yang dulu keras, degil, hanya mahu menegakkan pandangan yang tak berasas untuk kepentingan sendiri. Hukum Tuhan, hanya takut dibibir, tapi di tiap perbutan, langsung tak nampak. Dan buku ini juga buat saya lebih kenal Kekasih Allah, buat cinta saya pada penciptanya mula berbunga, buat rindu saya pada Pesuruhnya mula menjelma. “It doesn't matter how slowly you go so long as you do not stop.”















PdanS : Kadang-kadang saya paling takut dengan satu perkara, "Riak".. Bila mahu berkongsikan sesuatu yang ilmiah di medan ini, di facebook, di alam yang nyata, bila mahu menjadi seorang yang lebih baik, bila mahu menutup aurat dengan lebih sempurna, takut sangat perasaan riak tu turut serta. Ya Allah.. Semoga dijauhkan dari kita semuaa..... Kadang-kadang juga, saya  takut dengan pandangan orang, bila menyampaikan sesuatu yang ilmiah ini, takut dikatakan beriman konon atau nak tunjuk alim. Risau sangat. Niat saya hanya mahu berkongsi, supaya apa yang saya dapat, orang lain juga merasa. Bukankah salah satu pahala yang akan tetap berjalan sampai kita mati nanti sekali pun adalah ilmu yang berguna yang kita tinggalkan. Tapi bila difikir fikirkan kembali, kenapa perlu digelisah dengan pandangan manusia, sepatutnya pandangan Allah yang perlu di utama bukan. Tititk. Pegang yang itu.




No comments: