❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, March 7, 2012

Duhai malam malam kebiasaan.




Hai. Hai malam. Hai saya yang belum bermata mata setim. Hurm. Apa yang mahu di catat ya malam ini. Hurm. Hurm dan Hurm lagi. Entah.

Diri belum mendapat pekerjaan yang dapat membuat duit bertimbun dan masa tak ada, diri jadi sibuk, serta hati tak suka. Belum lagi. Masih di rumah, membuat kerja kerja yang hati gemarkan, yang hati rasa bahagia, hati jadi tenang. Ya, even kerja itu tak dapat buat duit berkepuk, tak boleh memiliki kereta idaman kalbu, tak boleh beli kasut banyak banyak, baju macam macam, handbeg berjenis jenis, tak mengapa. It's ok. Janji saya bahagia dengan life sekarang.

Kadang kadang, bila di fikirkan balik nak je life hidup macam nie sampai bila bila, bangun pagi kemas rumah, sampai jam 9 buat kerja yang kita suka, bila dah ke pukul 12, masuk dapur, masak masak. Tengah hari makan berjemaah dengan keluarga, petang tidur, atau kalau rajin buat kerja kegemaran hati lagi. Bila dah sampai jam 5, keluar rumah, main badminton, jalan-jalan luar, sapu sampah or bersembang sembang dengan jiran. Bila malam, kemas dapur, tengok tivi, buat kerja kegemaran hati lagi dan tidur. Itulah jadual hidup saya seharian. Tak serabut. Tak ada letih or penat balik kerja, masa kosong banyak, masa yang nak di isi dengan ibadah, majlis ilmu pun banyak. Berada dengan family 24hour. Bila bila saja boleh bergurau senda dengan bunda, boleh peluk cium dan penyek penyek pipi bunda macam selalu saya buat kat anak anak kecil saya, hihi. Bahagia kan. Sangat!!!

Tapi sampai bila nak begini. Entah lah, kadang-kadang bila hati terlalu bahagia, terus berharap agar semua kerja yang dipohon tak dapat. Boleh teruskan life sebegini. Tapi, bila nak di balas jasa mak ayah. Bila nak hidup berdikari? Bila nak hidup dengan hasil titik peluh sendiri?

Kemudian, bila difikir fikirkan balik, beruntungnya aku. Masih punya mak ayah. Boleh bergantung harap pada mereka. Syukur sangat sangat!!!

Hari tuh, ada terbaca satu kisah. Kisah tentang doa yang dipohon: Ada seorang hamba Allah ini sangat kaya-raya, punya perniagaan yang besar sampaikan beliau tiada masa untuk beribadah kepada Allah. Satu hari dia memohon satu doa kepada Tuhan, supaya di beri kelapangan kepadanya, agar dapat dia boleh beribadah kepada Allah. Setelah beberapa bulan, dia telah difitnah lalu dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup. Dia sangat bersedih hati dengan semua kejadian yang menimpanya. Bulan berganti bulan, hari berganti hari, sewaktu di dalam penjara barulah dia sedar yang sebenarnya apa yang dia mahukan, yang dia pohonkan, telah dimakbulkan Tuhan. Tapi bukan dalam bentuk yang dia inginkan. Sekarang dia punya masa yang sangat sangat terluang kerana berada di dalam penjara dan tidak perlu lagi bersusah payah mencari wang kerana makan minum sudahpun tersedia di situ. Masa masa yang terluang itu, dapatlah dia gunakan sepenuhnya untuk beribadah kepada Yang Esa.

Tuhan mengmakbulkan Doa kita dalam pelbagai bentuk. Ada yang melalui kebaikkan dan ada yang melalui keburukkan. Keburukkan supaya kita dapat berfikir dan lebih menghargai selepas menperolehinya. Dan bila Tuhan tak memberi seperti yang kita pohonkan, malah diberi dengan pelbagai ujian serta kesulitan, jangan mengeluh, sebenarnya Doa kita telah dimakbulkan, kita saja yang tidak sedar.  Berfikir secara positif dengan yang baik baik saja kepada Pencipta kita, dan renung renungkan kembali semua yang terjadi itu.

Bila dikenangkan cerita ini, dengan doa doa yang saya pohonkan, hurm. Ya, Tuhan dah makbulkan, memanglah saya tidak punya kerja yang tetap. Tapi di sebabkan itu saya punya masa yang terluang dengan banyak sekali, agar saya dapat berbakti pada mak ayah, agar dapat saya beribadah padanya. Semoga masa masa yang ada nie saya gunakan sebaiknya.














 ,

No comments: