❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, December 27, 2011

Tentang masa depan...


Dan sesungguhnya SABAR itu adalah separuh daripada IMAN..

Maka bersabarlah wahai Munawwarah. Eh, kenapa Munawwarah di nasihati untuk bersabar secara tiba tiba. Eh eh. Tak boleh ka, nak suruh dia bersabar. Haha. Okeh okeh. Bersabar dan terus bersabar. Bersabar yang utama adalah bukan untuk nak TAWEN TAWEN. Bukan ya, BUKAN!!

Sekarang sangat sangat tidak sabar mahu membereskan hal hal belajar saya. Banyak benda yang bermain di fikiran. Semua semua itu berkaitan dengan aktiviti pengangguran saya. Hep. Awal awal lagi dah berdoa untuk menganggur. Erk, memang tak bermoral. Tolang la berkata kata manis wahai Munawwarah. Kata-kata satu doa. Tak tak. Saya dah merancang sebaik yang mungkin perjalan hidup saya. Tapi harus di ingat, Rancangan Tuhan lagi lagi terbaik. Jadi, jika perancangan yang dirancang tidak menjadi, bergembiralah, kerna Dia ada sesuatu yang lebih baik lagi dari apa yang telah kita rancangkan. 

Untuk bulan yang pertama, setelah tamat belajar, banyak benda yang nak di buat 

Pertama sekali, sebelum di panggil posting, mungkin saya akan bersenang lenang selama 6 bulan di rumah. Mungkin. Tapi tidak bermakna 6 bulan harus menggoyang kaki di rumah sambil menunggu orang masuk minang. Owh tidak. Duit harus di cari demi membalas budi mak ayah. 

So, akan di apply guru sandaran kat mana-mana sekolah. Tapi seriously saya tak nak duduk KL, tak nak duduk Sungai Buluh nie walaupun tadi kakak pulang dari meeting sekolah dengan kabar berita gembira yang mana sekolah beliau memerlukan ramai guru ganti. Errrrr. Tak nak. Tak nak duduk jauh dengan mak ayah. Banyak sebab untuk saya berada dekat dengan Che sayang dan Incik Ismail,  tapi, biar saya seorang saja tahu. 

Kemudian, dalam masa yang sama, mean, weekend nya pulak, saya nak masuk kelas menjahit. Dah lama suarakan hasrat nie kat Puan Bunda, dan beliau pun semangat nak bagi duit suruh anak dia pergi belajar. Yeay!!!

Lagi, mahu mengikuti semua, SEMUA kursus yang di anjurkan di kolej komuniti. Dah banyak kali usha dia punya iklan, cuma tunggu hari saja untuk beratur bagi nama. Nak ambik kursus bakery, photography, editing. Dan kalau ada jahit menjahit saya mau join jugak!!!

Dimasa-masa terluang, yang mana malam malam tidak perlu lagi bertentang mata dengan assignment, report, project dan segala bagai hal belajar yang lain, saya nak mendalami ilmu editing. Mahu belajar secara bermati matian. Serius!! Sekarang, macam teraddict  pulak, setiap hari harus di cuba tutorial yang baru. Even, sedang kalut mesiapkan report PS, tapi tetap nak mencuri seminet dua untuk kegemaran yang itu.

Di masa-masa terluang jugak, mahu mendalami ilmu tuhan. Mahu belajar hal hal agama yang mana dulu dah belajar dan di sebabkan tak amal, maka jadi lupa. Sekarang masa sudah terluang dengan banyak, tiada lagi alasan sibuk belajar! Ilmu agama harus di tuntut untuk perbaiki diri.

Kemudian, bila dah berada disisi puan bunda tercinta, bakat masak memasak harus di asah dan di gilap. Sekarang nie sedang berkarat lagi. Jadi, bila dah bergemerlapang, senang la nak masak ikut selera kampung, nie tak, mengidam macam macam, tapi sungguh menjadi sadis apabila perut mengidam itu ini yang mana yang di idam itu pulak adalah masakan kampung yang saya sendiri tatau masak, tau sebut dan makan jah. Hadoiii.



Untuk lima tahun yang akan datang. Saya rasa perlu ada target dalam hidup kita. Saya akan pastikan beberapa perkara yang harus di achieve kan. Mean 2016 nanti, umur sudah pada tangga 30!! Pada waktu itu saya....

...Sudah pun bergelar isteri yang solehah kepada seorang lelaki yang soleh, juga ibu kepada sepasang putera dan puteri. Can? hihi. Tapi itu harapan saya dalam masa 5 tahun kedepan.

...Kemudian, mahu menunaikan umrah. Sangat mahu. Dan kalau boleh di usia tahun pertama punya kerjaya sendiri. Mahu di bawa bersama kedua orang tua saya. Sangat menjadi harapan!!

... Menjadi hamba Allah yang lebih baik dari hari hari lepasnya.

...Kemudian, mahu menyambung pengajian saya di peringkat terahir. Harus melangkah satu lagi anak tangga, sayang pulak rasanya jika di tinggal dan di biarkan begitu saja. Semoga kekuatan itu sentiasa bersama saya!!

... Kemudian, waktu itu saya punya perniagaan secara kecil kecilan. Mungkin tudung, mungkin pakaian, mungkin makanan, saya tak pasti. Tapi saya nak ada perniagaan sendiri. Ataupun buka pusat tuisyen. Entah. Nanti kita fikirkan secara detail lagi. Tapi saya pernah bercita cita nak buat part time photographer. Sebab minat sangat ke arah itu. Suka snap snap gambar. Suka edit mengedit. Tapi.. tah laa.. kan bagus, kalau yang betul betul kita suka itu adalah kerjaya kita.. 

... Kereta? hurm.. Punya sebuah kereta Saga atau Pesona. Memanglah menjadi idaman hati nak pakai Swift, Vios, Honda City, Latio dan segala bagai kereta mewah yang lain. Tapi tah laa.. Rasa sayang pulak nak di laburkan kepada kemewahan kemewahan itu. Naik Saga pun boleh bergerak apa? Kalau nak di bandingkan RM400/month dengan RM800/month tu besar bezanya. Kalau simpan untuk masa depan pun bagus. Kalau bagi kat mak ayah lagi lagi bagus!!! Mahu hidup secara bersederhana. 

...Rumah? ya, mahu dimiliki jugak! Harus sebab rumah adalah pelaburan yang sangat sangat menguntungkan.    Tapi mahu memiliki bukan untuk di diami, tapi nak disewakan saja. 

... Kerjaya? Mungkin waktu tu sedang bergelar pendidik di sebuah sekolah di Malaysia. Mungkin. Pendidik yang bukan sekadar guru biasa. Guru yang luarbiasa. Guru cemerlang??? hurm...

....Pada waktu itu jugak, sudah ada berak-rak buku ilmiah! Ya, sekarang sedang menanam cita-cita untuk jadi seorang yang suka membaca. Satu buku kulet tebal yang bermuka surat 480 sudah di beli dan sudah di baca separuh sebagai langkah pertama ke arah itu. Semoga hari hari mendatang boleh di tambah lagi koleksi ilmiah saya. Sekurang kurangnya ada benda, ada bidang yang saya mahir. Tak macam di entry ini. Sedih rasa.


Untuk 10 tahun yang akan datang.. di mana usia saya dah menjangkau 36 tahun. Wah!!! Apa ek?? Hurm. Tak dapat nak di fikirkan lagi. Perlu melalui fasa fasa menjadi pekerja, menjadi isteri, menjadi ibu. Baru boleh merancang lagi. Hihi. Itu saja. Semoga yang di rancang ini terlaksana. Tapi saya lebih mengarapkan perancangan dari Tuhan. Sebab itu lebih terbaik. Amin...











Tengah dok syoq syoq mengarang, ada 2 kekasih hati datang sebelah buat muka sedeh. Kesian pulak tak dilayan. Jadi di ambiklah berkeping gambar menggila sat. Tapi rasanya mokteh dia yang terover lebih.Well, seperti kebiasaan lah. Kahkahkah. Sekian.

anigifm.









PdanS : Bila berjalan jalan di Facebook, banyak pulak kawan-kawan yang kawen ek, kenapa tatau pun. Haha. Kemudian, tahun depan lagi la bertambah tambanya sebab umur dah menjangkau ke usia 26. Kesayangan saya ada 3 yang akan berkahwin di tahun hadapan. seorang sudah berpacaran, 2 lagi masih membujang mean bersingle single. Masih menunggu jodoh dari tuhan. Si Penulis?? Janda anak dua!! kehkeh.. Owh, sila rujuk blog blog yang lalu, tahulah status saya! 

No comments: