❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Menulis blog hanya untuk suka-suka. Menulis tentang kehidupan sehariannya yang sangat peribadi dengan harapan tiada siapa yang membaca. Baginya "Blog ku diari ku". Kadang-kadang suka memberi pandangan dan berkongsi sesuatu supaya Si Pembaca mendapat manfaat dan beliau beroleh ganjaran. Ditulis dengan hati, jadi, apa yang anda baca, itulah yang hatinya sedang katakan. Tiada paksaan untuk membaca, mengikuti mahupun mengStalk blog ini. Terima kasih kerana sudi bukak dan baca kisah hidup beliau.



❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, July 6, 2011

Santai santai di tepi bantai.


YA!! Hari saya begitu padat dan sendat lalu menjadikan diri ini terlalu penat dan keletisan yang teramat. Baru hari nie terasa seperti seorang pekerja yang bekerja. Sebelum sebelum nie pergi kerja hanya berbosan-bosan di office sambil menghitung jam ke 12 tengah hari untuk balik makan dan tidur, kemudian masuk office balik jam 2 sengah dan menghitung lagi waktu untuk ke jam 5 petang. Balik time!!!!!! Ya itulah lah rutin harian saya sebagai staff di Polimas.

Tapi hari nie lain pulak. Tengok jam di tangan, "Eh, dan nak pukul 5 nie, kerja banyak lagi". Rasa macam nak pusing balik jam bagi jadi pukul 2 petang. Kalau nak pusing bagi jadi jam 8 pagi, memang mengada sangat la engkau, tak kuasa aku nak keja lama-lama.

Esok pun tah la macam mana. Semua orang aku dok sibuk janji nak buat kerja sama-sama untuk siapkan RPP dan course outline. Dah la esok pukul 2 dah kena hantar. Errrrr. Mungkin kena potong bagi jadi 3. Baru boleh siap semua kerja-kerja tuh.

Okeh. Full stop untuk kisah kerja. Mari berbicara santai di petang hari. Haha. Santai la sangat.

Kisah santai hari ini adalah berkisarkan, hurmmm hurmmm. Hand beg!!! haha. Eh, penulisan sudah jadi sesuka hati. Di nasihatkan agar sila tak payah baca sebab saya sedang mengisi ruang-ruang waktu untuk ke jam magrib bagi berbuka posa. Nak tengok Dewa Cintak macam sungguh tak menggoda. Tengok pun asyik kutuk mengutuk Pasha Sendat itu. Lebih baik mari kita mengurangkan dosa dengan bermonolog di laman sesawang ini saja kan. Hoho.

Eh, eh, kisah hand beg tadi. Tersasar jauh pulak. Okeh. Saya nak hand beg baru!!!!!! Serius laaa. Nak beli. Tapi, sayang nak guna duit yang hanya tinggal sekangkang kera itu saja. Kalau saya beli hand beg lepas nie saya memang tak ada duit simpana dah. Serius, mungkin kamu boleh banyangkan betapa tak berada nya saya buat masa sekarang, duit yang ada di tangan hanya berjumlah yang mampu beli hangbeg pasat malam saja. Duit-duit lain akan dapat bila ayat-ayat manis ditaburkan pada Che Sayang. Tu pun hanya di beri untuk hal-hal makan minum dan minyak kereta sahaja. Untuk aktiviti mengsuka-suka macam segan nak guna duit itu. Ya la, sudah di pesan oleh Che Sayang untuk berjimat cermat. Penat ayah pergi kerja cari duit. Tak kan saya nak guna duit tu beli hadbeg dan tengok Transformer kot. Penat kerja ayah saya bukan macam penat kerja ayah kamu, penat dalam aircond yang ada kerusi emput, tapi penat ayah saya dengan tulang empat keratnya di office yang berbumbungkan awan saja. Jadi sangat tidak layak saya memperabiskan duit-duit yang di amanahkan itu. Sekarang baru ada kesedaran kan. Tapi kalau guna duit PTPTN ke arah yang mengsuka-mengsuka saya tidak lah terasa bersalah sangat. Hihi.

Betul la apa yang dikatakan oleh Mahir Zain. "You have to surround your self with good people". [Maap tajuk Hand beg yang menjadi perbualan utama tadi sudah lari dari paksinya. Namapun penulisan santai. Jadi sesuka hati sayalah nak mengarah apa pun kan.]

"You have to surround your self with good people". Betul. Sangat sangat setuju. Apa yang saya rasa, lihat, dengar dan lalui sekarang nie banyak membuatkan diri saya berfikir. Saya sangat sangat sangat bersyukur punya ibu dan ayah yang sentiasa MEMBEBEL untuk setiap tindak tanduk saya yang confirm confirm menyalahi hukum. Tapi masih nak meneruskan jugak untuk memakai pakaian yang ketat-ketat.

Saya juga bersyukur sangat kerana ada ibu dan ayah yang selalu MEMAKSA anak-anaknya jom pi semayang berjemaah kat masjid, jom pi dengaq ceramah ustad Ramli, jom p sembahyang sujud sejadah dan pelbagai lagi bentuk kebaikan. Walaupun kadang-kadang berbuat dengan hati yang kurang iklas sebab akan termiss Nora Elena bila kena pi Magrib kat masjid, tapi tak mengapa. Saya tak kisah. Kalau tak ada paksaan-paksaan ini, tah bila saya nak buat kebaiikan ini semua. Nak harapkan kesedaran dari dalam diri? Hurmm. Tua beruban lah jawabnya.

Kalau tak kerana paksaan-paksaan ini juga, mungkin hati saya akan keras dan bertambah keras lagi. Kalau saya tak di tazkirah dengan golongan-golongan yang sentiasa pesan memesan ke arah kebaikkan di setiap waktu nie, mungkin saya tak akan dapat bebelan panjang yang mampu membuat diri berfikir sampai bila nak jadi jahil macam nie.

Rasa bersyukur yang sungguh tidak terperi di atas anugerah 2 insan ini. Lagi bersyukur kerana tuhan meminjamkan umur kepada mereka dengan lebih lama lagi, jadi dapatlah saya berada di sisi mereka selalu dan segala buruk dan hodoh saya dapatlah mereka cantik dan gilapkan. Saya tak suka jauh dari mereka. Terlalu banyak perkara -perkara yang tidak comel akan di termuncul semula dalam hidup ini. Hurm. Entah la macam mana hidup saya suatu hari nanti bila kedua-dua insan ini sudah tak lagi di sisi.

Dari pengalaman-pengalaman yang lalu, saya rasa hidup kita selalunya akan di corakkan dengan siapa yang didampingi, dengan siapa yang kita kawan dan dengan siapa jodoh kita dilangsungkan. Mereka-mereka inilah yang mewarnai kehidupan, mencorakkan diri, pemikiran, perwatakkan dan pembawakkan kita seharian. Tapi apa-apa pun semuanya berbalik kepada kita sendiri juga. Adakah kita ingin menjadi orang yang dipengaruhi atau mempengaruhi?














PdanS : Sekarang nie, belog saya jadi macam diari saya. Apa yang saya rasa saya tulis. Dah jarang berblogwalking, balas komen orang pun macam malas. Jadi ampun di pinta jika tiada kunjungan balas ke tanah jajahan anda. Serius malas. Sekarang nie, bila menulis, rasa macam masyukkkk saja, rasa macam tulis dalam buku diari berkulet tebal dan bila habis tulis buku tu akan di simpan dan di sorokkan atas bumbung almari supaya tak ada siapa yang baca. Tak terfikirpun yang di karang ini adalah medium yang akan membuatkan semua orang baca. Hehe. Sebab tu kebanyakkan cerita adalah sangat personal dan sangat berkaitan dengan saya.

No comments: